Elkaar inspireren
"Ook de GO! middenschool in Diest heeft al enige ervaring met co-teaching met de B-stroom. Zij hebben zelfs de accommodatie in de klas aangepast, met verschillende activiteitenhoeken. Hier komen twee klassen van elk twaalf leerlingen samen onder begeleiding van twee leerkrachten. Ook hier zijn de ervaringen positief. Met twee leerkrachten sta je niet alleen sterker, je inspireert elkaar ook voortdurend. Bovendien vinden de leerlingen het leuk. Elke leerkracht heeft zijn stijl en zijn karakter en leerlingen vinden gemakkelijk aansluiting bij één van beiden. Pedagogisch is het grote voordeel dat je veel beter kan inspelen op verschillen tussen de leerlingen. Je kan meer aandacht geven aan wie het nodig heeft: kinderen met dyslexie of dyscalculie bijvoorbeeld."
"Volgend schooljaar willen we een traject uitwerken rond differentiëren, omgaan met verschillen en modellen van co-teaching. Je mag het belang van een goede voorbereiding niet onderschatten. Daarom willen we een les met co-teaching op film opnemen, als werkmateriaal om er dan verder over te reflecteren. Ik besef goed dat leerkrachten enige schroom hebben om een les op film te laten opnemen, maar in een voldoende veilige omgeving moet het kunnen."
3 tips
1. Beschouw co-teaching altijd als een middel, niet als een doel op zich. Het doel is meer welbevinden voor de leerlingen, beter onderwijs op maat en meer werkplezier en zinvolle methodieken voor de leerkrachten. Co-teaching moet ingebed zijn in een pedagogische visie.
2. Een professionele klik tussen de leerkrachten is noodzakelijk. Co-teaching kan je niet opleggen. Het moet van onderuit komen.
3. Laat de leerlingen ook inspiratie vinden in de goede samenwerking tussen leerkrachten. Leren van elkaar en actief kennis delen, is belangrijk voor iedereen. Het is mooi als we dat niet alleen in woorden propageren, maar ook als we in de praktijk het goede voorbeeld tonen."
Praktisch
Directeurs of leerkrachten die interesse hebben voor het traject co-teaching, kunnen contact nemen met marijn.vandevelde@g-o.be.