Een positieve aanpak
Minder spijbelaars dankzij nestleraars
Islamleraren weerbaar maken tegen radicalisering
Vijf bouwstenen om leerlingen succesvol te laten participeren
Meer dan 300 nascholingen en opleidingen voor alle GO! professionals
Meester Christophe verkozen tot Leraar van het Jaar
De STEMpel
Een dag in het leven van Laurens Devos
Ambassadeur in de kijker: Claudia Filtjens
Loop geen vorige edities mis
Stel: er staat een leegstaand kinderdagverblijf op je schoolterrein. Wat doe je ermee? GO! basisschool De Regenboog uit Brugge kwam voor de keuze te staan en ging resoluut voor een vernieuwend project. De crèche werd een innovatiecentrum waar leerlingen van de hele scholengroep de principes van onderzoekend en ontwerpend leren kunnen ontdekken.
“In een van onze vestigingen stond er een leegstaand pand, een voormalige crèche,” vertelt Wesley Vanbavinckhove, directeur van GO! basisschool De Regenboog. “ Verschillende ideeën om het gebouw een nieuwe invulling te geven passeerden de revue, maar uiteindelijk beslisten we om de ruimte om te vormen tot een plek waar kinderen voluit kunnen experimenteren.
Op dat moment begon de visie rond STEM in het onderwijs concreet vorm te krijgen en we wilden daar maximaal op inzetten. Dus begonnen we te dagdromen over wat we allemaal zouden kunnen doen als we op een speelse en uitdagende manier de kinderen met wetenschap, techniek, constructie en wiskunde zouden laten omgaan.”
“Dat klopt. We maakten een actieplan op dat we wilden spreiden over drie jaar en we werkten onze oorspronkelijke ideeën natuurlijk ook verder uit. We stelden ons plan voor aan Wim Van Kerckvoorde, algemeen directeur van GO! scholengroep Impact, die gelukkig groen licht gaf. We kregen een projectsubsidie van de provincie en ook de scholengroep droeg financieel bij. Met dat budget konden we de oude ruimte strippen, opnieuw inrichten en het nodige materiaal aankopen. We hebben ook een jaar lang iemand een halftijdse opdracht kunnen geven voor de coördinatie. Onze collega Nathalie David, leerkracht basisonderwijs, heeft die taak op zich genomen. ”
“We hebben er bewust voor gekozen om de ruimte heel divers in te delen. Er is een labo om wetenschappelijke experimenten uit te voeren, een donkere kamer waar de kinderen met licht en donker kunnen experimenteren, een keuken waar ze eten kunnen bereiden, een werkplaats om te timmeren en bouwen, een centrale ontdekruimte om te overleggen/ontwerpen/… en een Lego-klas. Dat is een LEGO® Education Innovation Studio waar heel veel verschillende vaardigheden geoefend kunnen worden. Niet alleen techniek en constructie staan centraal, maar bijvoorbeeld ook creatief schrijven (StoryStarter), MoreToMaths (problemen oplossen) en WeDo (programmeren) komen aan bod.”
“De klassen uit onze drie eigen vestigingen (De Springplank, De Regenboog en Pannebeke) gaan elke maand naar de STEMpel. Daar werken ze telkens een volledige dag rond een bepaald STEM-thema en krijgen de kinderen de kans om volop te experimenteren met verschillende materialen. We merken dat zij heel enthousiast reageren omdat ze zelfstandig mogen werken en maximaal geprikkeld worden in een niet-schoolse, krachtige leeromgeving.
Scholengroep Impact omvat 25 basisscholen. Zij zijn hier allemaal heel welkom, maar komen niet op maandelijkse basis. Verschillende klassen zijn hier wel al meermaals gepasseerd. Zij waren na afloop telkens vol lof over het project.”
“We merken dat het hele STEM-gebeuren sommige leerkrachten afschrikt, omdat ze vrezen dat ze niet voldoende wetenschappelijk geschoold zijn. Maar niets is minder waar! Het voordeel aan de STEMpel is net dat het laagdrempelig is en dat je met de klas heel snel aan de slag kan zonder dat je een wetenschappelijk genie moet zijn.”
“Het is een groeiproces. We evalueren het project regelmatig en sturen dagelijks bij waar nodig. Onze bedoeling blijft om zo veel mogelijk leerlingen over de vloer te krijgen zodat elk kind de kans krijgt om van dit innovatieve onderwijs te proeven.”