donderdag 02 februari 2017
fablab_busleyden.png

Dromen van een eigen FABLAB

Misschien de beste manier om leerlingen in actie te krijgen is ze een uitdaging voorleggen waarmee ze centen kunnen verdienen om een eigen schoolproject tot leven te brengen. Dat is in elk geval het effect van de 3M Science Challenge op de leerlingen 2e en 3e graad van GO! Busleyden Atheneum Pitzemburg om een oplossing te vinden voor een ‘alledaags probleem’.

Het bedrijf 3M roept leerlingen op oplossingen te vinden voor alledaagse problemen. Zowel probleem als oplossing mogen de leerlingen zelf bepalen. De leerlingen van Busleyden Atheneum Campus Pitzemburg gingen meteen aan de slag. Ze werkten rond ‘hoe veilig uitgaan zonder risico dat iemand iets in je drankje doet’ en ‘hoe de uitputting van fossiele brandstoffen tegengaan’. De video’s over hun projecten vind je vanaf 6 februari via deze link. De leerlingen roepen iedereen op om hun stem uit te brengen, want dat is belangrijk voor de uitkomst van de wedstrijd.”

“De hoofdprijs bedraagt 10.000 euro. Die zouden we uiteraard graag winnen. We willen een FabLab bouwen met materiaal voor onze wetenschapsopleidingen en STEM-projecten”, zegt Jeroen Van der Auwera, directeur van GO! Busleyden Atheneum - campus Pitzemburg.

De opdracht van 3M Science Challenge is simpel: bedenk samen met je klas een vernieuwende oplossing voor een alledaags probleem. “De uitwerking is dat niet”, lacht Van der Auwera. “De leerlingen moeten de oplossing uitwerken tot een product of project dat het leven gemakkelijker en efficiënter maakt, gepresenteerd in een video van maximaal 2 minuten. Maar het is ze gelukt! Vanaf 6 februari plaatsen we onze inzendingen op de website van 3M en hopen we zoveel mogelijk stemmen te verzamelen. Daarna beoordeelt een professionele jury van 3M de inzendingen op creativiteit, relevantie, uitwerking en presentatie.” 

Ella Andries, Jelle De Schoenmaeker, Michiel Geluykens, Dion Neefs, Floor Puttemans, Daan Reydams, Anna Spiessens en Lars Van Bourgognie, leerlingen van het zesde leerjaar Wetenschappen-Wiskunde, willen veilig kunnen uitgaan zonder dat iemand ongemerkt iets in hun drankje doet. Zij werkten hiervoor het idee uit van een onopvallende nagellak die in contact met Rohypnol ® verkleurt. Door je vinger met de nagellak ‘Seefneels’ in je drankje te stoppen kan je zien of er verkleuring optreedt en zo jezelf beschermen tegen mensen met slechte bedoelingen.

De leerlingen van het vierde leerjaar Wetenschappen-STEM (Jasper Allaert, Nicolaas Arys, Ylias Boey, Toon Cauwenbergh, Castor Cuppens, Luka Dumortier, Nuria Facon, Nik Huybrechts, Kaan Kaftar, Glenn Leemans, Diona Sheremeti, Jaro Vandeputte, Ilias Van Nuffel, Aline Villarin en Jago Willems) werken rond het thema bio-ethanol. Zij willen de problematiek van de fossiele brandstoffen aanpakken. Uit papieren zakdoekjes halen ze met natuurlijke enzymes een gesuikerde oplossing die ze laten gisten tot alcohol. Na destillatie van het mengsel verkrijgen ze brandbare bio-ethanol die aan benzine kan worden toegevoegd en waar auto’s met enkele kleine aanpassingen op kunnen rijden zoals dat al gebeurt in Brazilië.

To do

Bekijk vanaf 6 februari de inzendingen en stem op je voorkeur.

Meer informatie via

Jeroen Van der Auwera
015 20 21 13
info@BApitzemburg.be