donderdag 26 maart 2015
modernsecondklein.jpg

Een modern secundair onderwijs

Zowel in het regeerakkoord als in de beleidsnota van minister Crevits kunnen we lezen dat het masterplan rond de hervorming SO zal worden uitgevoerd in deze legislatuur. Maar beide teksten laten nog veel vragen open. Leerlingen moeten ruimte krijgen om hun interesses en talenten te ontdekken, maar of dat in een brede eerste graad moet gebeuren wordt niet vermeld. Er is ook sprake van doorstroomrichtingen en arbeidsmarktgerichte opleidingen, maar of de opdeling ASO/KSO/TSO/BSO zal verdwijnen is evenmin helder.


Voor het GO! zijn die twee aspecten nochtans van cruciaal belang voor een modern secundair onderwijs. Aan argumenten daarvoor is er geen gebrek. Te veel jongeren verlaten de schoolbanken zonder diploma. Te veel jongeren maken een verkeerde studiekeuze en komen in de befaamde ‘waterval’ terecht. En evolueert elke school wel voldoende mee met de snel veranderende samenleving? Technische richtingen zijn al te vaak een tweede keuze, ook al smeekt de arbeidsmarkt om meer technisch geschoolden. Waarom wachten? Verschillende van onze scholen boden nu al het hoofd aan deze uitdagingen, door een creatieve invulling te geven aan hun schoolorganisatie.

In campus GO! Geel bijvoorbeeld maakte men bewust de keuze voor een brede eerste graad om de kennis van kinderen bij te spijkeren waar het nodig is of om hen extra uit te dagen waar het nodig is.

En dat werken en leren ook in het ASO kan bewijst GO! atheneum Etterbeek. In de richting Wiskunde-Ingenieurswetenschappen (WiiR) worden de algemene ASO-vakken aangevuld met wetenschappelijke vakken en een ingenieurspracticum.

Brede eerste graad in de praktijk in campus GO! Geel

Werken en leren, hand in hand in GO! atheneum Etterbeek

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...