Op 31 december 2018 komt er een einde aan het mandaat van de huidige leden van de Raad GO!. Vier jaar lang hebben deze bestuurders zich met veel inzet geëngageerd om het GO! strategisch te sturen in zijn maatschappelijke rol als verstrekker van officieel onderwijs. Een terugblik.
Decennialang bepaalde Eddy Baldewijns (73) mee het onderwijsbeleid als parlementslid, lid van de onderwijs- en schoolpactcommissie en Vlaams minister. De voorbije tien jaar stond hij als voorzitter aan het hoofd van de Raad van het GO!, het bestuursorgaan van het GO!. Aan de vooravond van zijn afscheid blikt hij terug op een goedgevulde carrière.
Sinds 1989 vervult het GO! met veel zorg zijn grondwettelijke opdracht om neutraal onderwijs aan te bieden. De diversiteit van onze samenleving is geëvolueerd naar een superdiversiteit. Dat plaatste onze scholen voor extra uitdagingen. Daarom besliste de Raad van het GO! in 2015 om de tekst van het PPGO!, het pedagogisch project van het GO!, te actualiseren.
De Raad van het GO! heeft in 2016 de visietekst ‘Actief burgerschap’ goedgekeurd. Deze visie vormt het kader bij de manier waarop we leerlingen kunnen vormen tot actieve, mondige en kritische burgers die zich verbonden voelen met onze samenleving.
De toenemende radicalisering en het gewelddadig extremisme plaatsen het GO! voor nieuwe uitdagingen. Scholen en leerkrachten hebben te maken met allerlei uitingen en ideeën, uiteenlopend van individuele identiteitscrises tot complexe maatschappelijke vraagstukken waaronder vertrekkende en terugkerende Syriëstrijders. Het behoort tot de kernopdracht van het GO! de scholen en de leerkrachten hierbij te ondersteunen.
Het M-decreet was voor het GO! voldoende aanleiding om een visie op inclusief onderwijs uit te schrijven en te publiceren, na goedkeuring door de Raad. Het GO! verwelkomt het M-decreet als een opstap naar een nieuw, flexibel en inclusief onderwijsmodel.
De Raad besliste om de nota ‘Uitbouw toekomstige eerste graad secundair onderwijs’ als richtinggevend kader te gebruiken voor de verdere uitrol en implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs.
De uitdagingen van ons onderwijsnet zijn talrijk. In het kader van het project ‘Bestuurlijke optimalisatie’ besliste de Raad om te streven naar krachtigere scholengroepen die sterker staan op vlak van bestuur en beleid.
De pedagogische begeleidingsdienst schreef een visie op STEM uit, die gebaseerd is op het STEM-kader van de overheid, maar die ook eigen accenten legt op basis van het PPGO! en perfect past in onze overkoepelende visie op leren. De Raad gaf in 2016 groen licht voor de publicatie en verspreiding van deze visietekst.
De leerlingenpopulatie in Vlaamse scholen verandert volop en dat roept in het werkveld heel wat vragen op over het gebruik van verschillende talen op school. Daarom gaf de Raad groen licht voor de publicatie en verspreiding van de visietekst ‘Inspelen op de meertalige realiteit in het GO!’. We stelden de vraag: wat kan de plaats van de moedertaal in GO! scholen betekenen? Hoe kan die plaats eruitzien?
Het GO! is eigenaar en beheerder van een zeer groot patrimonium om elke dag onze onderwijsopdracht in waar te maken. Het afgelopen jaar is er sterk ingezet op de uitrol van het globale infrastructuurbeleidsplan. Dit plan versterkt de samenwerking en verdere professionalisering van het GO! als patrimoniumbeheerder, over de verschillende bestuursniveaus (centrale diensten, scholengroepen en scholen) heen. Een belangrijke mijlpaal in 2017 is de goedkeuring door de Raad van de visie op infrastructuur.
Onderwijs: dat maken de mensen die er elke dag mee bezig zijn. Zij weten het best waar de pijnpunten liggen en waar de kansen om te verbeteren. Maar de middelen en de wettelijke omkadering voor ons onderwijs worden bepaald door onze politici. Om hen over ons idee van wat er nodig is in te lichten, stelt het GO! op initiatief van de Raad een dossier samen: het GO! memorandum.
In dit digitaal magazine werden de meest bijzondere verwezenlijkingen van de Raad van het GO! in de kijker gezet. Voor de volledigheid kan je hieronder een volledig overzicht van alle behandelde dossiers terugvinden.