Voorwoord Raymonda
Modernisering SO
Jaar Actief burgerschap
Op sociale stage
ik word gevolgd - Jee Kast
GO! for Life 2016
Interview: Arnoud Raskin van Mobile School vzw
5 succesfactoren voor geletterdheidscoaching in het volwassenenonderwijs
Ambassadeur in de kijker: Delphine Standaert
Loop geen vorige edities mis
Het GO! heeft een groot en warm hart. Dat werd in december nog maar eens duidelijk tijdens GO! for Life, de overkoepelende actie van het GO! voor Music for Life. Over heel Vlaanderen werden er acties georganiseerd die samen het recordbedrag van 67.314 euro opleverden. Hiervan gaat 26.730 euro naar Mobile School vzw, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor straatkinderen.
Oprichter en drijvende kracht achter Mobile School is sociaal ondernemer Arnoud Raskin. Het project waarmee hij als student zijn opleiding afrondde was het ontwikkelen van een mobiele school. Nu, twintig jaar later, is Mobile School een heuse vzw en rijden er 38 mobiele schooltjes rond in 22 landen, verspreid over de continenten Latijns-Amerika, Azië, Afrika en Europa. Ook verzorgen Arnoud en zijn team de opleiding van plaatselijke straathoekwerkers.
“We richten ons met Mobile School op twee doelgroepen”, vertelt Raskin. “Straatkinderen en de straathoekwerkers die informele educatieve activiteiten met hen opzetten. Onder het motto ‘Als een kind niet naar school kan dan brengen we de school naar het kind’ ontwikkelden we een mobiele school. Dit rijdende schoolbord met honderden educatieve spelen stelt straathoekwerkers in staat om educatieve activiteiten op te zetten. De materialen zijn technisch ontworpen op basis van mobiliteit, aanpasbaarheid, duurzaamheid en diefstalbestendigheid.”
Raskin: “Nee, alle materialen en spelen zijn gericht op het versterken van eigenwaarde en identiteit en het ontdekken van talenten. Op die manier bouwen we op de stoep aan een stevig fundament van geloof in eigen kunnen, zelfvertrouwen en motivatie dat noodzakelijk is om verdere groeiprocessen op te enten.”
Raskin: “Dat klopt. Met een uitgebreid opleidingstraject voor straathoekwerkers willen we die mensen voorbereiden we hen voor op het specifieke en gespecialiseerde werk op de stoep. Projecten en organisaties die met straatkinderen werken kunnen Mobile School ook steeds contacteren om beroep te doen op onze producten en diensten.”
Raskin: “Inderdaad. Om te bouwen aan een duurzame wereld hebben we nood aan jongeren met een 'changemaker attitude'. Authentieke kinderen en jongeren die hun talenten kennen, ontwikkelen en aanwenden om die rol op te nemen en te bouwen aan een duurzame samenleving.
Zo hebben we een reeks producten en workshops ontwikkeld voor kinderen, jongeren en leerkrachten. Deze kunnen ingepast worden in het schoolcurriculum en ondersteunen scholen om hun leerlingen te begeleiden tot duurzame, gelukkige wereldburgers.”
Raskin: “Het was een heel fijne ervaring. Wij hebben als organisatie een educatieve verantwoordelijkheid, maar het is niet altijd evident om die op te nemen. We waren dan ook heel blij dat we dit in meer dan 30 GO! scholen hebben mogen doen. Het was voor ons een investering, want onze collega’s Koen en Joachim moesten natuurlijk wel betaald worden, maar we hebben daar niet over moeten nadenken. Op deze manier hebben we jongeren kunnen helpen in hun ontplooiing. We hebben hen kunnen doen beseffen dat ze een impact hebben op de samenleving. Het doet hen bewuster in het leven staan. En het toont aan dat een goed doel helpen geen druppel op een hete plaat is.”
Raskin: “We zijn daar ongelooflijk dankbaar voor. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Zelfs leerlingen die het zelf niet altijd gemakkelijk hebben, hebben toch geprobeerd hun steentje bij te dragen. Dat is onwaarschijnlijk en dat maakt ons heel nederig. Voor elke gift, groot of klein, zijn we heel dankbaar. Ook de geëngageerde leraren die hen begeleid hebben, verdienen een grote dankjewel. We zullen elke cent goed besteden.”
Raskin: “Er komen in 2017 sowieso drie nieuwe mobiele scholen. Die zullen voor een groot deel met het geld van GO! for Life gefinancierd worden. De eerste school komt in de stad Drama in Griekenland, waar gewerkt zal worden in Roma-gemeenschappen in sloppenwijken. We willen het schooltje ook inzetten in het kader van de vluchtelingenproblematiek.
De tweede mobiele school komt in Calcutta, India. Daar zal ze gebruikt worden door een organisatie die aan de slag is in de sloppenwijken. Ze werken vooral met moslimmeisjes, omdat zij – in tegenstelling tot jongens – vaak helemaal niet naar school gaan. Het is een minderheid die weggestoken zit en thuis moet werken. Natuurlijk zullen ze zich ook op jongens richten, maar in dit project ligt de grote focus op meisjes.
De derde school komt in Zambia. We prospecteren momenteel verder en de kans is groot dat er in 2017 nog een vierde project zal worden opgestart.