donderdag 03 oktober 2019
werelddierendag_rh.jpg

James en Solex, twee GO! honden op één buik

Waf, waf, 4 oktober is werelddierendag. Ook op school. Daarom, twee portretten van dieren die een bijzondere plaats innemen in het leven van leerlingen, leerkrachten en directeurs. Van waardevolle zij-instromers gesproken!

Mister James.jpg

MISTER JAMES: EEN GOLDEN RETRIEVER MET EEN HART VAN GOUD

Mister James is de naam van de hond van Tim Godyn, directeur van GO! basisschool Het Molenschip in Evergem. Tim vertelt hoe zijn golden retriever een vaste waarde werd voor zijn school.

“Mister werd geboren op 29 oktober 2013 en komt uit een nest van 10 golden retreviers. Al heel snel besefte ik dat die ene puppy bij me zou passen: rustig van karakter. Zijn eerste levensmaanden bracht hij vaak door in een kindercrèche, dus tussen de baby’s en peuters. Hij leerde er dat kinderen wel eens aan zijn oren, zijn neus en vooral zijn staart kwamen. Daar begon de gewenning. Ook maakte ik er een gewoonte van hem overal en altijd mee te nemen: een receptie, een dagje aan zee, in sommige winkels, op restaurant, een familiefeest…. en uiteindelijk ook naar school.

Hij was toen 6 maanden oud. Stap voor stap werd hij geïntroduceerd op school en de klik was er onmiddellijk. Hij was heel zacht met de allerkleinste peuters en kleuters en speels met de loebassen van de lagere afdeling. James is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het schoolbeeld. Wanneer hij er niet is, komen de kinderen vragen waar hij is en heeft hij rode lippen op zijn kop dan weten ze dat hij bij oma is geweest. De ouders van de leerlingen drongen vrij snel aan om ook James op de klasfoto’s te plaatsen. Verder loopt hij ’s middags wedstrijdjes op het grasveld (de kinderen denken nog steeds te kunnen winnen van hem)."

quote icoon

James is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het schoolbeeld. Wanneer hij er niet is, komen de kinderen vragen waar hij is.

— Tim Godyn, directeur GO! basisschool Het Molenschip Evergem

"Wanneer de rapportjes worden uitgedeeld, zit James steevast vooraan naast mij om een knuffel van de kinderen te krijgen wanneer ze hun rapport in ontvangst nemen. James blijkt ook een goed luisterend oor te hebben want sommige kinderen komen hun ‘problemen’ liever aan hem vertellen, wat voor mij uiteraard een meerwaarde betekent naar aanpak van deze problemen toe. Ook de collega’s adoreren hem. Gaat de schoolbel van 10.00u. dan stelt hij zich recht, verlaat mijn bureau en gaat naar de leraarskamer om hier en daar een koekje in ontvangst te nemen. ’s Middags gaat hij mee eten in het schoolrestaurant. Wanneer een kind er een stukje boterham of een frietje laat vallen, dan is James bereid om als een kruimeldief door de refter te gaan (wat de poetsdames enkel toejuichen). Blaffen heeft hij nog maar één keer gedaan en dat was naar iemand die niet gewenst was in het klasgebouw…de boodschap werd dus duidelijk gemaakt. Binnenkort is het hier opnieuw feest want dan wordt James 6.”

solex_1.jpg

GEBOREN MET EEN ZORGREFLEX: SCHOOLHOND SOLEX

Sinds een jaar of twee hebben ze in GO! MPI De Oase in Gent het hondje Solex rondtrippelen. Het dier steekt er meer dan één pootje toe. Directeur Sofie Waelkens legt uit hoe.   

"Schoolhond Solex is een Maltipoo en werd geboren op 22 maart 2017 in Friesland, Nederland. Hij is als puppy sinds mei 2017 dagelijks op onze school. Solex werd speciaal uitgekozen omwille van zijn kenmerken: Maltipoos zijn intelligente, aanhankelijke, vrolijke honden die in het algemeen goed overweg kunnen met iedereen die ze tegenkomen. Ze zijn zachtaardig en toegewijd. Ze kunnen actief zijn en volop genieten van een goede spelsessie. Ze houden eveneens van lange knuffels en zijn gevoelig voor de wensen en behoeften van mensen. Ze zijn gemakkelijk te trainen en leren snel en omwille van hun specifieke vacht zijn ze geen belemmering voor mensen met allergieën.

Een hond kan o.a. een kalmerend effect hebben wanneer het kind kwaad, bang of zenuwachtig is. En dat heeft Solex ook. Hij leidt het kind af van gevaarlijk gedrag en zorgt er zo voor dat de begeleiders de situatie weer onder controle krijgen, bijvoorbeeld door een grappig trucje te laten zien, een wandeling te maken, … De hond wordt een vriendje, hij biedt veiligheid en structuur. Kinderen groeien in hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid. Op moeilijke momenten kan het kind steun zoeken bij Solex, wat rust geeft. Ook sociaal contact met anderen wordt makkelijker dankzij of via onze Solex. Een 4-jarige studie toont aan dat gedragsaspecten van kinderen met autisme positief worden beïnvloed door een hond."

quote icoon

Op moeilijke momenten kan het kind steun zoeken bij Solex, wat rust geeft. Ook sociaal contact met anderen wordt makkelijker dankzij of via onze Solex.

— Sofie Waelkens, directeur GO! MPI De Oase Gent

"Het kalmerende effect van dieren bij hyperactieve kinderen of kinderen met concentratiestoornissen is zeer waardevol. Tijdens contactmomenten bij deze kinderen in hun leeromgeving, kunnen dieren in staat zijn om de aandacht van deze kinderen te trekken en ook deze aandacht te behouden. Dit zijn noodzakelijke stappen in de behandeling om een normale leeromgeving te creëren. Solex kan worden ingezet op school onder de begeleiding van een volwassene. Dit doen we steeds met respect voor het dier. We bouwen voldoende rustmomenten in. We hebben aandacht voor de stress-signalen van het dier en passen activiteiten desgewenst aan. We werken motiverend en stimulerend met Solex via allerlei vormen van beloning. Zo kan je met Solex gaan wandelen, spelen, succesvol basisbevelen uitvoeren of gewoon van zijn nabijheid genieten. Na verloop van tijd ontstaat er vertrouwen en kan je Solex rustig aaien of zelfs knuffelen op de mat. De aangeboden activiteiten zijn divers en afhankelijk van de hulpvraag van het kind.

We spreken niet over therapiehond, maar over “Animal Assisted Activities” (AAA). Deze activiteiten zijn bedoeld om mensen te ondersteunen of te stimuleren en zo het algemeen welzijn te handhaven of te bevorderen, of mensen maatschappelijk actief te laten worden. Activiteiten kunnen therapieondersteunend zijn of therapeutische effecten hebben, maar dit is niet het hoofddoel. Aangezien Solex sinds zijn puppytijd dagelijks bij ons op school aanwezig is, hebben we al veel positieve effecten kunnen waarnemen. Als kwetsbare mensen aandacht en liefde van dieren krijgen, gaan zij vaak zichtbaar vooruit. Afhankelijk van de noden van het kind kiezen we geschikte activiteiten en kunnen onderstaande effecten bereikt worden. Op die manier streven we ernaar om de levenskwaliteit van kinderen te verhogen."

quote icoon

Als kwetsbare mensen aandacht en liefde van dieren krijgen, gaan zij vaak zichtbaar vooruit.

— Sofie Waelkens