maandag 24 oktober 2016
digital_media_04.jpg

Mediawijs in het basisonderwijs

Digitale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Overheidsinstanties en allerlei organisaties vragen dan ook al jaren om meer in te zetten op mediawijsheid in het basisonderwijs. Hoog tijd dus voor een specifiek leerplan media in het basisonderwijs én een bijhorend nascholingsaanbod. Sofie De Cupere, GO! mediacoach van de pedagogische begeleidingsdienst, vertelt.

Het GO! komt met een nieuw leerplan media voor het basisonderwijs. Wat is het verschil met het vorige?

Sofie: Er is geen vorig leerplan media. Tot voor kort was media namelijk een onderdeel van het leerplan muzische vorming. De nadruk lag er op mediagebruik binnen muzische vorming, maar media is veel meer dan dat. Mediawijsheid kwam bijvoorbeeld niet aan bod, terwijl dat een zeer belangrijk onderdeel is. Kinderen moeten naast het technisch leren hanteren van verschillende media ook een aantal competenties ontwikkelen. Met die competenties kunnen ze zich bewust, kritisch en actief bewegen in onze samenleving waarin de media een grote impact heeft. Heel concreet focussen we met het nieuwe leerplan op vijf grote onderdelen: attitudes, begrijpen en gebruiken van media, communiceren met media en nadenken over media.

Is het niet een beetje vreemd dat er nu pas een specifiek leerplan media is? We leven toch al langer dan vandaag in een digitale maatschappij?

Sofie: Dat klopt, maar tot nu toe leefde het niet echt in basisscholen. Ze wisten wel dat het een belangrijk onderwerp is, maar er was zelden een plan of specifieke leerlijn. Met ICT-integratie was men wel bezig, maar mediawijsheid werd daar niet bij betrokken. Gelukkig begint die aandacht nu wel te komen. Met ons nieuw nascholingsaanbod spelen we daar ook op in.

quote icoon

Tot voor kort waren scholen wel met ICT-integratie bezig, maar mediawijsheid werd daar nog onvoldoende bij betrokken. Gelukkig komt daar nu stilaan verandering in.

— Sofie De Cuypere, GO! nascholer sociale media

Welke nascholingen bieden jullie aan?

Sofie: De pedagogische begeleidingsdienst heeft er samen met de leerplancommissie voor gekozen om de nascholingen in twee grote luiken te organiseren. Het ene luik gaat over mediawijsheid , het andere luik gaat over creatief omgaan met media. Beide luiken zetten in op de vijf grote onderdelen van het leerplan. We hebben het in die vormingen over de inhoud van het nieuwe leerplan, maar we geven ook heel concrete tips om de in de klas aan de slag te gaan. Hoe doe je dat nu met je leerlingen? Waarop let je? Wat is belangrijk en wat niet? Waarover wil je communiceren en met welk medium? Wat zijn de positieve en negatieve aspecten?

Nu je het zelf zegt, wat zijn de positieve en negatieve kanten?

Sofie: De communicatiemogelijkheden zijn zeker een groot pluspunt. Zo kan je als klas een blog opzetten om de buitenwereld te betrekken bij wat je doet. Heb je iets gemaakt dat je wil delen, dan kan dat via een blog of sociale media. Daar zijn heel veel kansen en mogelijkheden. Aan de andere kant houdt het natuurlijk ook risico’s in, zeker in een basisschool. Die leerlingen weten nog niet goed dat je sommige dingen niet online mag zetten en welke impact of gevolgen dat kan hebben. Het zijn dan de leerkrachten die hen hierin moeten begeleiden. Wil je dit wel communiceren? Hoe ga je dat erop zetten? Welke impact heeft dat? Idem voor het bekijken van beeldmateriaal. Hoe wordt dat gemaakt? Klopt het wat ze daar zeggen? Wie heeft dat erop gezet en met welke boodschap? Het is daarbij dat wij in onze nascholingen leerkrachten willen ondersteunen en hen concrete tips willen aanreiken.

quote icoon

Leerlingen kunnen via een blog of sociale media delen wat ze in de klas gemaakt hebben. Omdat dat ook risico's inhoudt, is het belangrijk dat leerkrachten hen hierin begeleiden.

Welke vragen krijgen jullie het vaakst van leerkrachten?

Sofie: De meeste vragen die we krijgen gaan over het wettelijk kader. Wat mag? Hoe moet je je online begeven? Auteursrechten en portretrechten: die zaken. Verder willen ze ook weten welk platform ze moeten gebruiken.

Welke platformen kan je aanraden?

Sofie: Als GO! gaan wij nooit één bepaald platform aanraden, omdat dat heel schoolspecifiek is. Er zijn scholen die met bloggen ontzettend fijne dingen doen, terwijl anderen dan weer voor het online oefenplatform ‘sCool’ kiezen en daar op hun manier mee aan de slag gaan. We hebben een nascholing over platformen waarin we er de mogelijkheden voorstellen, zoals ClassDojo, Edmodo, Google classroom en Smartschool. Zo weten scholen wat er op de markt is, maar uiteindelijk moeten zij het platform kiezen dat het best bij hen past.

Het nascholingsaanbod is heel breed, gaande van eerder theoretische vormingen rond het leerplan media tot heel praktische sessies over bijvoorbeeld de verschillende platformen. Hoe maak je als leerkracht een keuze?

Sofie: Je kan niet alle nascholingen volgen, dat is te veel. Kies er gewoon eentje uit en ga daarmee aan de slag. Alle stappen in de goede richting zijn goed. Wel zou ik aanraden om als school één specifiek aspect uit te kiezen en daar helemaal voor te gaan en traag op de bouwen. Het is te moeilijk om alles in een keer te willen doen.

3 tips van mediacoach Sofie De Cupere

  1. Meld je aan op het platform mediawijs.be, daar vind je een schat aan informatie over mediawijsheid. En neem zeker ook hier een kijkje.
  2. Op de website van Child focus vind je veel praktische tips en tricks voor goed internetgebruik voor de allerkleinsten.
  3. Betrek ook de ouders bij je mediabeleid op school. Hoe je dat doet, lees je op de website van MediaNest.


Het volledige nascholingsaanbod vind je hier.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...