Dit is om verschillende redenen begrijpelijk: zo was tot voor het operationeel worden van het CLB-decreet in 2000 het toenmalige PMS de eerste verantwoordelijke voor de ondersteuning bij studie- en beroepskeuze en komt het aspect onderwijsloopbaanbegeleiding nauwelijks aan bod in het beroepsprofiel en de basiscompetenties van de leraar. Anderzijds zijn er wel de vakoverschrijdende eindtermen in verband met studie- en beroepsgerichte keuzebekwaamheid.
Ook de ondersteuning ervan in scholen is voor verbetering vatbaar. Samenwerking tussen de pedagogische begeleidingsdienst, GO! nascholing, de Permanente Ondersteuningscel (POC) van de CLB is daarbij van belang: een goed uitgebouwde onderwijsloopbaanbegeleiding vormgeven in alle scholen in samenwerking met hun CLB’s is een uitdaging voor de toekomst.
Het thema onderwijsloopbaanbegeleiding is een speerpunt in het strategisch plan GO! 2020. Daarom werd het onder meer naar voren geschoven als één van de pijlers in de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst van het GO! met de VDAB. Ook is het GO! via het SO-HO-overleg* in de Vlor nauw betrokken bij de ontwikkeling van het exploratie-instrumentarium Columbus dat ingezet wordt in het kader van de overgang secundair naar hoger onderwijs. Vanaf volgend schooljaar biedt het GO! ook een professionaliseringsaanbod aan voor leerkrachten en CLB-medewerkers rond loopbaancompetenties, loopbaandenken en loopbaangesprekken. Het schooljaar erop wordt dit gevolgd door een cahier over OLB voor scholen en CLB’s."
(*) overleg over en tussen het secundair en hoger onderwijs
Samenwerking met de VDAB
Ingrid Van Oost van de permanente ondersteuningscel van de CLB’s: "In de samenwerkingsovereenkomst tussen de VDAB en het GO! willen we de arbeidsmarkt en onderwijs beter op elkaar afstemmen. Vanuit een perspectief van levenslang leren stemmen we onderwijsloopbaanbegeleiding en loopbaanbegeleiding op elkaar af. De VDAB heeft veel expertise in loopbaanbegeleiding. Voor het GO! valt daar wat te leren. En dat doen we dan ook. Zo leidt de VDAB een tiental trainers OLB op bij het GO!, die op hun beurt de scholen en CLB’s zullen ondersteunen bij het voeren van loopbaangesprekken."
Aan de slag
Ingrid Van Oost: "In het kader van de samenwerking GO!-VDAB namen zes scholen met arbeidsmarktgerichte opleidingen en hun CLB deel aan een pilootproject, een gezamenlijke organisatie van PBD, NAS, POC en VDAB. We zijn gestart in mei 2015 met twee studiedagen rond dit thema. Vier pijlers rond OLB kwamen aan bod: visie en draagvlak, oriëntatie en begeleiding, de organisatie op school en samenwerking met externe partners.
De pilootscholen maakten een stand van zaken op, een nulmeting door middel van de OLB-scan. Op basis van die beginsituatieanalyse gingen de scholen en hun CLB vervolgens concreet aan de slag om een aantal knelpunten aan te pakken en een gestructureerd OLB-beleid op te zetten."