vrijdag 15 februari 2019
Foto artikel STEM 2_c.JPG

“Onze leerlingen testen hun wagens op de helling van de rolstoelgebruikers!”

De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties benoemde eind 2015 11 februari tot de Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in de Wetenschap. Met deze dag wil de VN aandacht vragen voor de rol en de toekomst van vrouwen in de wetenschap en technologie en jonge meisjes aanmoedigen om voor wetenschappen te kiezen. Inspiratiebronnen en voorbeelden zijn er genoeg. Maak kennis met Jessica Mallen, techniekcoach van GO! Daltonbasisschool in Hasselt. 

Foto artikel STEM.png

Jessica Mallen: "Ik ben er echt in gerold. Op school landde de vraag wie er techniekcoach wilde worden. In het team zat toen heel weinig durf: niemand had techniek gehad in de lerarenopleiding. Ik trok toen mijn stoute schoenen aan en bedacht een plan."

Jessica ging op speeddate in GO! technisch atheneum 1 (KTA1) in Hasselt. Een belangrijke ervaring. Ze zag er lokalen die haar enthousiasme aanwakkerden en maakte kennis met collega’s met nieuwe ideeën voor haar school. "De knap uitgeruste infrastructuur bracht me aan het dromen en ik volgde er leuke én superinteressante workshops." Het was de start voor een volgende fase waarin ze in haar eigen school de workshops Techniek voor kinderen ging promoten.

"Daarna begon ik me te verdiepen in LEGO-education en kort daarop was het dan tijd voor mezelf voo het echte STEM-werk. Samen met mijn man bezocht ik de 24 uur van Zolder. Ik filmde er een pits-stop en toonde dat aan mijn leerlingen. Ze zaten op het puntje van hun stoel: zo’n wagen maken, dat wilden zij ook!"

In haar klas ontleedden ze het filmpje en zagen ze hoe een auto snel werd gedemonteerd en weer rijklaar gemaakt. Er kwam een vloedgolf van  spontane vragen: hoe maken we zo’n auto? Wat hebben we dan nodig? Hoe kunnen we onze auto zo’n mooie vorm en aankleding geven?. "We experimenteerden samen hoe we een wagen snelheid kunnen geven. Daarbij is het voor mij belangrijk om te ‘doen’ en ‘vast te stellen’ en niet enkel (of te lang) stil te staan bij de woordenschat van de aerodynamica. Ik heb dat woord trouwens pas heel laat geïntroduceerd. En dan moesten we gaan testen: we gebruikten de helling voor rolstoelgebruikers aan het bureau van onze directeur en maten welke wagen als snelste die helling afreed. Nadien bekeken we samen hoe dat nu precies in elkaar zat?" Zo vind je wellicht het best de sleutel tot echte wetenschappelijke interesse.

quote icoon

Aan leraren die nu nog twijfelen of techniek iets voor hen is: wees niet bang, experimenteer en leer samen bij met de kinderen; focus niet op de technische begrippen, wel op het technische proces.

— Jessica Mallen, techniekcoach in GO! Daltonbasisschool Hasselt

Jessica werkt geregeld met filmpjes, van knappe machines en ook van werkende kermisattracties en staat erop dat leerlingen al experimenterend hun eigen bevindingen leren formuleren.

Haar advies aan leraren die nu nog twijfelen of techniek iets voor hen is? Wees niet bang, experimenteer en leer samen bij met de kinderen; focus niet op de technische begrippen, wel op het technische proces.

En ja, werk samen met een technisch atheneum. Zij hebben het materiaal en de kennis, en de collega’s daar staan zeker klaar om jou verder te helpen met hun passie!

Ondersteuning vanuit de PBD-GO!

Ondertussen zijn er in de PBD-GO! 2 nieuwe collega’s aan de slag die het STEM-onderwijs ondersteunen. Frank Petroci neemt in Limburg o.a. het project Ontdek Techniek Talent (OTT) op, en Christel Thonnon begeleidt de scholen in de andere Vlaamse provincies in hun STEM-ambities. Scholen zullen hen binnenkort vast tegen het lijf lopen.