maandag 02 september 2019
mechanic_3_shutterstock_737504164.jpg

Oud-leerlingen keren terug naar hun school... als leerkracht

Ondanks de schaarste aan bepaalde leerkrachten is de GO! Spectrumschool in Deurne en Borgerhout er ook dit jaar in geslaagd om voor elke klas een leraar te vinden. Niet in het minst dankzij de goede contacten die de school onderhoudt met oud-leerlingen. 

Het onderwijs gaat gebukt onder een groot lerarentekort. VDAB noemt leerkracht in het secundair onderwijs tegenwoordig een knelpuntberoep. In de GO! Spectrumschool in Deurne en Borgerhout zijn ze vertrouwd met het probleem, maar voor dit schooljaar is het gelukt om alle 20 vacatures ingevuld te krijgen. De school met technische- en beroepsopleidingen groeit elk jaar aanzienlijk en dat resulteert jaarlijks in een stevige uitbreiding van het lerarenkorps. Onder deze vacatures zijn er ook een heel aantal praktijkvakken, die bekend staan als echte knelpuntvakken. Voor deze vakken doet de school ook beroep op oud-leerlingen.

“Het was op de valreep, maar met trots en opluchting kunnen we zeggen dat al onze leerlingen dit jaar kunnen starten met voor elk vak een leerkracht.” vertelt Christine Hannes, directeur van de school. Hoe dit gelukt is, daar heeft ze verschillende redenen voor, maar toch één in het bijzonder;  “Het is een zeer moeilijke zoektocht, maar door het contact warm te houden met onze afgestudeerden kunnen wij vissen uit een poule van oud-leerlingen die na enkele jaren ervaring in de praktijk bewust kiezen voor het onderwijs en enthousiast zijn om op hun oude school van start te gaan. Hierdoor geraken jobs in praktijkvakken ingevuld door krachten die hun vakgebied goed kennen, maar ook de werking van de school, onze infrastructuur en ons leerlingenpubliek. Zo is 1/3evan de vacatures voor praktijkvakken ingevuld geraakt.”

Of dit elk schooljaar zal lukken is nog maar de vraag, want het probleem manifesteert zich op verschillende vlakken en heeft vele oorzaken. “Hoewel dit in ons geval een opsteker is, willen we toch wijzen op de ernst van de problematiek. Er zullen op korte termijn doortastende maatregelen moeten genomen worden, want de kwaliteit van het onderwijs begint met kwaliteitsvolle en gemotiveerde leerkrachten.” besluit Christine Hannes.