Sociale vaardigheden
Die vaardigheden kunnen jongeren leren van leerkrachten die hiervoor opgeleid zijn. "Het opleidingstraject 'Peer mediation' loopt over vijf dagen en is een train-de-trainerprogramma. Wij leiden leerkrachten op, die er op hun beurt mee aan de slag kunnen in hun klas of school", zegt Liv Van Hyfte. "In sommige scholen gebeurt dat al jaren op een systematische manier en het werkt. Peer mediation is bijzonder waardevol. In Antwerpen heeft een aantal lagere en middelbare scholen hierrond zelfs een samenwerking gesloten met jeugdbewegingen, met de steun van de stad. Peer mediation werkt op alle niveaus. Meestal wordt met leerlingen van de derde graad aan de slag gegaan, zowel in het lager als in het middelbaar onderwijs."
"Cruciaal in peer mediation zijn sociale vaardigheden en communicatietechnieken. Spreek met ik-boodschappen, bijvoorbeeld, want zo viseer je de andere niet. Maak bewust gebruik van de techniek van het spiegelen. Wees assertief zonder agressief te worden. Met deze vaardigheden kan je ruzies, conflicten maar bijvoorbeeld ook pestgedrag in de kiem smoren. Leerlingen winnen bovendien aan zelfvertrouwen en leren verantwoordelijkheid te nemen en op een goede manier om te gaan met spanningen", weet Erwin Vermesen.
"Vijf dagen opleiding lijkt veel, maar eens je het programma gevolgd hebt, kun je er vele jaren mee aan de slag in je school. Leerkrachten moeten eerst zelf leren hoe peer mediation in de praktijk werkt en daarna moeten ze die vaardigheden leren overbrengen op jongeren. Dat doe je niet in een handomdraai", zegt Liv Van Hyfte.
Het traject 'Peer mediation' richt zich op het basis- en het secundair onderwijs. Deelnemen gebeurt in duo’s, tenzij peer mediation op de school al bestaat. Zowel leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders als CLB-medewerkers kunnen deelnemen.
Wees duidelijk
Als preventief bemiddelen niet helpt, dan kan een conflict ontaarden in agressie. Vechtpartijen op de speelplaats, leerlingen die een leerkracht uitschelden, hoogoplopende ruzies aan de schoolpoort … Op dat ogenblik moeten leerkrachten curatief ingrijpen. "Interveniëren is iets totaal anders dan bemiddelen", zegt Erwin Vermesen. "Bij agressie moet de leerkracht wel doortastend optreden. Dit mag je niet overlaten aan de leerlingen."