zondag 26 juni 2016

GO!: "Extra werkingsmiddelen voor gelijke onderwijskansen blijven nodig"

Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap pleit voor het behoud van de extra werkingsmiddelen voor gelijke onderwijskansen. Dat zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck naar aanleiding van de evaluatie die het Rekenhof en de KU Leuven vandaag hebben voorgesteld in de commissie onderwijs in het Vlaams Parlement. "Deze resultaten vormen geen aanleiding om het behoud van de huidige gedifferentieerde financiering in vraag te stellen."

Het Rekenhof en de KU Leuven hebben de besteding van de extra werkingsmiddelen voor scholen met kansarme leerlingen onderzocht. Daaruit blijkt dat die middelen niet alleen aangewend worden voor extra leermiddelen en ondersteuning maar dat scholen ze ook gebruiken om in schoolmaaltijden te voorzien of in uitzonderlijke gevallen onbetaalde schoolfacturen kwijt te schelden. De vraag of de huidige aanwending van de extra werkingsmiddelen gelijke onderwijskansen al dan niet bevordert, werd in beide onderzoeken niet beantwoord.

quote icoon

Scholen moeten wel de vrijheid behouden om keuzes te maken. Mijn ervaring leert dat zij het belang van hun leerlingen altijd vooropstellen en de juiste keuze maken, afhankelijk van de context en leerlingenpopulatie waarmee de school geconfronteerd wordt.

— Raymonda Verdyck

Op basis van deze onderzoeksresultaten zeggen dat de werkingsmiddelen hun doel voorbij schieten is volgens het GO! dan ook geen correcte conclusie. "Wij zien dat onze scholen de SES-middelen gebruiken voor ondersteunend materiaal zoals een boek voor thuis, het verbreden van de leefwereld door extra uitstappen te organiseren of voor nascholingen rond kansarmoede  voor leerkrachten," zegt Raymonda Verdyck. "Maar soms moeten zij inderdaad aan armoedebestrijding doen zoals in het rapport wordt aangehaald."
 
Maar dat is dan ook cruciaal om gelijke kansen te waarborgen. "De bedoeling van deze gedifferentieerde financiering is immers om scholen met kansarme leerlingen de mogelijkheid te bieden om alle leerlingen in optimale omstandigheden te laten leren en zich te ontwikkelen," zegt Verdyck. “Dit rapport toont nergens aan dat daar niet op wordt ingezet."
 
"Natuurlijk moeten we bekijken waar het beter kan. Een goede opvolging van hoe scholen dit geld besteden en van het effect dat dit heeft op de leerlingen is belangrijk," vindt Verdyck. "Maar scholen moeten wel de vrijheid behouden om keuzes te maken. Mijn ervaring leert dat zij het belang van hun leerlingen altijd vooropstellen en de juiste keuze maken, afhankelijk van de context en leerlingenpopulatie waarmee de school geconfronteerd wordt."

Hoewel er in beide onderzoeken geen effectmeting werd gedaan is het GO! er vanuit zijn ervaring van overtuigd dat deze middelen ons in staat stellen om een beter welbevinden voor leerlingen te creëren en om ervoor te zorgen dat ze betere resultaten behalen. Om zo gelijke onderwijskansen te bevorderen.

Persverantwoordelijke

David En Nathalie 00

Nathalie Jennes & David Janssens

02 790 95 35

persdienst@g-o.be

Schoolkostenbeheersing

2 kinderen - klas - kleuren - basisonderwijs - lager onderwijs - horizontaal - JD.jpg
  • We willen betaalbaar onderwijs: een maximumfactuur voor het hele secundair onderwijs en gratis maaltijden op school.

  • Naast betaalbaar onderwijs zetten we in op kostenbeheersend beleid van scholen en armoedevaardig onderwijspersoneel.

  • We zijn waakzaam voor de commercialisering van onderwijs (denk maar aan boekenleveranciers, maar evengoed ICT-materialen).

Lees meer over Schoolkostenbeheersing