vrijdag 11 december 2015

Geef leerkrachten de steun en waardering die ze verdienen

De cijfers over het ziekteverzuim in het onderwijs haalden nog maar eens de voorpagina’s van de kranten. Ze bevestigen wat wij binnen het GO! ook al vaststelden in onze welzijnsbevraging waaraan meer dan 17.000 collega’s deelnamen. Ook daar bleek dat vooral oudere leerkrachten vaker kampen met stress en burn-out. Tegelijk blijkt dat directies een hoge werkdruk ervaren. Dit staat haaks op een perceptie in de samenleving die vooral focust op de voordelen van het lerarenberoep: veel vakantie, ‘slechts’ 24 uur per week lesgeven en een werkritme dat is afgestemd op dat van schoolgaande kinderen.

quote icoon

Leerkracht zijn is een mooie en uitdagende job, ik spreek uit ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat we blind mogen zijn voor de moeilijkheden waar leerkrachten vandaag mee geconfronteerd worden.

— Raymonda Verdyck

Nochtans zijn deze ziektecijfers een duidelijk signaal dat er iets aan de hand is in ons onderwijs. Leerkracht zijn is een mooie en uitdagende job, ik spreek uit ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat we blind mogen zijn voor de moeilijkheden waar leerkrachten vandaag mee geconfronteerd worden. Een samenleving in verandering brengt grote onzekerheden met zich mee, ook binnen het onderwijs. Daarbij gaat het zowel om technologische revoluties als de toenemende superdiversiteit die zich ook weerspiegelt in onze scholen.

Dat leerkrachten werken aan digitale of financiële geletterdheid om onze kinderen voor te bereiden op de samenleving van morgen, vinden we een evidentie. Als leerkracht moet je van alles op de hoogte zijn, en als je zelf eenmaal mee bent in wat vandaag aan de orde is, komt er morgen wel weer iets nieuws. En ook met moeilijke maatschappelijke thema’s moet de school aan de slag en als het even kan ze ook oplossen: toenemende armoede, terreurdreiging, radicalisering, …

Uiteraard willen wij als onderwijsverstrekker onze verantwoordelijkheid en onze rol opnemen. Daarom werken we aan een schoolklimaat waar het lerarenteam centraal staat. De vele opdrachten die de school moet waarmaken zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele school. Het is niet evident dat iedereen binnen dat team dezelfde rol opneemt: samenwerking veronderstelt dat iedereen wordt aangesproken op zijn talenten.

Maar zeker even belangrijk is dat het lerarenberoep de waardering krijgt die het verdient en opnieuw meer jonge mensen aantrekt. Dat is de inzet van de debatten over de lerarenloopbaan, die momenteel gevoerd worden binnen het Vlaams Parlement. Het GO! neemt daarin een duidelijk standpunt in met enkele voorstellen.

Eerst en vooral moeten we jonge leerkrachten beter ondersteunen bij de start van hun loopbaan. Dat kan door hen meer werkzekerheid te bieden. Daarnaast is aanvangsbegeleiding van cruciaal belang: beginnende leerkrachten kunnen zich bijvoorbeeld laten coachen door hun oudere, meer ervaren collega’s. Op die manier gaan ze sterker en weerbaarder aan de slag, en groeien ze in hun rol als leerkracht. Oudere leerkrachten vinden zo opnieuw uitdaging en variatie in hun job.

Dat laatste voorstel speelt in op een tweede speerpunt dat we naar voren schuiven. Het doorbreken van de vlakke loopbaan, waarbij mensen kunnen doorgroeien van beginnend leerkracht naar het volwaardig leraarschap en vervolgens het meester-leraarschap, zorgt voor een uitdagend traject met groeikansen. Bovendien betekent dit dat niet elke leerkracht alle taken moet opnemen binnen één en dezelfde klas en bevordert het de samenwerking.

De directeur heeft hierin een belangrijke rol. Ook bij hen ligt het ziekteverzuim erg hoog, en dat is geen toeval. Uit onze welzijnsbevraging blijkt dat directeurs een kwetsbare groep zijn en veel werkdruk ervaren. Daarom is het nodig ook hun werkomstandigheden te verbeteren en hen te ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld door voldoende omkadering te voorzien of kansen tot bijscholing te bieden.

Goed onderwijs zorgt ervoor dat de welvaart en het welbevinden in onze samenleving stijgen. Mensen maken samen school: elke dag gaan duizenden leerkrachten vol enthousiasme met onze leerlingen aan de slag. Ze geven hen kansen om zich te ontplooien en creëren mogelijkheden om te leren samenleven en op te groeien tot kritische burgers. Net daarom moeten we onze leerkrachten koesteren en in hen investeren. Zij maken immers het verschil, en het is aan ons om er alles aan te doen zodat zij deze boeiende uitdaging blijven aangaan.

Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder GO!

Persverantwoordelijke

David En Nathalie 00

Nathalie Jennes & David Janssens

02 790 95 35

persdienst@g-o.be

Lerarenloopbaan

1 leerkracht - klas - les geven - lager onderwijs - verantwoordelijk - verticaal - taal.jpg
  • Vanuit de samenleving komen almaar meer uitdagingen op het onderwijs, de scholen en de leraren af.

  • Om scholen en leraren in staat te stellen hun kernopdrachten te vervullen trekt het GO! de kaart van sterke directies en van grotendeels zelfsturende lerarenteams.

  • Aanvangsbegeleiding, een voltijdse en zekere tewerkstelling en een leefbare taakinvulling zijn enkele van de aspecten waarop moet ingegrepen worden.

  • Door een gefaseerde loopbaan met groeimogelijkheden in te voeren blijft het beroep relevant en uitdagend in elke fase van het loopbaantraject.

Lees meer over Lerarenloopbaan