dinsdag 01 oktober 2019

GO! onthult mobiele klas voor inspirerende lessen rond energie en duurzaamheid

Probleemoplossende vaardigheden aanscherpen van leerlingen in heel Vlaanderen, en lesgeven over energie, klimaat en duurzaamheid. Daarvoor ontwikkelde het GO! de Klimaatmobiel. Een krachtige, rondreizende leeromgeving, voorzien van een zonnepaneel, een VR-bril en 3D-printer en zelfs een opklapbare windmolen.

klimaatmobiel_rh3.JPG


Het mobiele klaslokaal is gericht op leerlingen van kleuteronderwijs tot en met de eerste graad van het secundair, maar ook op het professionaliseren van leraren zodat zij zelf met hun leerlingen aan de slag kunnen. Leerlingen kunnen in de klimaatmobiel onderzoekende en ontwerpende activiteiten uitvoeren en verschillende leerplandoelstellingen binnen de STEM-disciplines realiseren. Leraren biedt de GO! Klimaatmobiel kant-en-klaar uitgewerkte lesactiviteiten en inspiratie om eigen STEM-activiteiten op te zetten.

De GO! Klimaatmobiel werd bedacht door leerlingen van GO! basisscholen Toverfluit en Lyceum Hasselt. Daarmee gingen de leerlingen van het GO! Next Level X aan de slag voor de realisatie. Voor de bouw van de mobiel werden projectsubsidies toegekend van de Provincie Limburg en de Koning Boudewijn Stichting.

“De GO! Klimaatmobiel past helemaal binnen de visie van het GO! rond kwaliteitsvol STEM-onderwijs”, kadert Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. “We willen leerlingen goesting doen krijgen in techniek en wetenschappen, door hen op een onderzoekende manier aan de slag te laten gaan met wetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten via maatschappijrelevante thema’s.”

De interesse bij het GO! onderwijsnet is groot: het huidige schooljaar is de mobiel al helemaal volgeboekt. Op die manier zal de GO! Klimaatmobiel zo’n 290 klassen bereiken of tot 6.000 leerlingen.

Persverantwoordelijke

Nathalie_vk.jpg

Nathalie Jennes

0494 48 38 26

nathalie.jennes@g-o.be

STEM

netwerken_METS_vk2_b.jpg
  • Het letterwoord STEM staat voor ‘Science, Technology, Engineering & Mathematics’. Het is een koepelbegrip met veel dimensies: STEM wordt gebruikt om zowel te verwijzen naar inhouden, structuren (vakken, leergebieden, studierichtingen en domeinen) als naar aspecten van didactiek en benadering van deze vakken en inhouden.

  • STEM-didactiek brengt leerlingen wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten en praktijken bij die zij kunnen gebruiken om complexe vragen en levensechte problemen op te lossen.

  • Bij het GO! heeft STEM een duidelijke plaats binnen de begeleidingsplannen van de Pedagogische begeleidingsdienst (PBD) en versterkt de PBD zijn expertise in STEM-didactiek door deel te nemen aan onderzoeksprojecten en lerende netwerken gericht op basis- en secundair onderwijs.

Lees meer over STEM