maandag 31 augustus 2015

GO! leerkrachten zijn tevreden leerkrachten

GO! medewerkers voelen zich goed op hun werkplek. Dat blijkt uit de grote welzijnsbevraging die het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft afgenomen bij zijn medewerkers in de scholengroepen. Leerkrachten en directeurs doen hun werk graag, zijn trots op hun job en die job geeft hen energie. Ze geven ook aan niet de intentie te hebben om in de nabije toekomst van werk te veranderen.

In 2014 organiseerde het GO! voor de tweede keer een welzijnsbevraging voor het personeel in zijn scholengroepen. 14.754 personeelsleden (58%) namen hieraan deel. Vooral leerkrachten en directeurs, maar ook het administratief, medisch- en paramedisch en logistiek ondersteunend personeel werd bevraagd. De resultaten zijn positief, een grote meerderheid is erg tevreden (64%) en enthousiast (80%) over zijn job.

 

quote icoon

Deze resultaten geven weer wat ik zie als ik onze scholen bezoek, gepassioneerde en enthousiaste mensen in elk niveau van ons onderwijs

— Raymonda Verdyck

76 procent van de bevraagden geeft aan niet de intentie te hebben om in de nabije toekomst van job te veranderen. "Deze resultaten geven weer wat ik zie als ik onze scholen bezoek, gepassioneerde en enthousiaste mensen in elk niveau van ons onderwijs," zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. "Een verademing tegenover de negatieve berichten die soms in de media verschijnen."

De personeelsleden in de scholengroepen van het GO! voelen zich goed op hun werkplek, ongeacht hun anciënniteit en het onderwijsniveau waarin ze werken. Maar vooral startende leerkrachten en leerkrachten in het basisonderwijs doen hun job enorm graag. "Deze resultaten doen plezier, want het zijn onze mensen die het verschil maken," zegt Verdyck. "hun welzijn is van groot belang voor de kwaliteit van ons onderwijs."

In de bevraging komen ook een aantal werkpunten naar voor, zo blijft de jobonzekerheid bij starters een aandachtspunt. En ook al blijven de werkomstandigheden bij ervaren leerkrachten positief toch geven zij aan minder tevreden te zijn en neemt het ziekteverzuim bij deze groep toe. Directeurs ervaren een hogere werkdruk en de emotionele eisen van hun job wegen zwaar.

"Nog maar eens een pleidooi voor een dringende opstart van het loopbaandebat," zegt Verdyck. "We moeten de jobonzekerheid bij jonge leerkrachten aanpakken en zorgen voor meer doorgroeimogelijkheden tijdens de lerarenloopbaan. De ervaring en kennis die leerkrachten tijdens hun carrière opdoen moeten zij als onderwijsexpert kunnen doorgeven aan jongere collega’s."

Voor deze bevraging deden de scholengroepen van het GO! een beroep op de externe organisatie IDEWE, Belgische externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. De resultaten werden vergeleken met een referentiegroep van werknemers uit verschillende sectoren die beschouwd kan worden als de gemiddelde Vlaamse werknemer.

Persverantwoordelijke

David En Nathalie 00

Nathalie Jennes & David Janssens

02 790 95 35

persdienst@g-o.be

Lerarenloopbaan

1 leerkracht - klas - les geven - lager onderwijs - verantwoordelijk - verticaal - taal.jpg
  • Vanuit de samenleving komen almaar meer uitdagingen op het onderwijs, de scholen en de leraren af.

  • Om scholen en leraren in staat te stellen hun kernopdrachten te vervullen trekt het GO! de kaart van sterke directies en van grotendeels zelfsturende lerarenteams.

  • Aanvangsbegeleiding, een voltijdse en zekere tewerkstelling en een leefbare taakinvulling zijn enkele van de aspecten waarop moet ingegrepen worden.

  • Door een gefaseerde loopbaan met groeimogelijkheden in te voeren blijft het beroep relevant en uitdagend in elke fase van het loopbaantraject.

Lees meer over Lerarenloopbaan