vrijdag 12 oktober 2018

Siemens ontvangt meer dan 250 leerkrachten en directies tijdens GO! innovatiecongres georganiseerd door Techno+

Huizingen, 12 oktober 2018 – Meer dan tweehonderdvijftig leerkrachten en directies waren vandaag te gast bij Siemens in Huizingen voor het grote GO! innovatiecongres “De toekomst daagt je uit”, georganiseerd door Techno+ in samenwerking met het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Tijdens workshops en een keynote werd dieper ingegaan op de impact van technologische evoluties op het onderwijs en hoe scholen kunnen inspelen op deze veranderingen.


Hoe kunnen scholen inspelen op de technologische evolutie en hun leerlingen hierop voorbereiden?


De technologische evolutie raast als een sneltrein verder. Nooit eerder volgden technologische innovaties elkaar zo snel op en aan deze tijden van verandering lijkt niet meteen een einde te komen. “De impact van technologische evoluties op onze samenleving en economie is niet te onderschatten”, aldus Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap “Daar moeten we nieuwe generaties op voorbereiden en onderwijs speelt hierin een cruciale rol. Tijdens dit congres inspireren we onze leerkrachten en directeurs om hier vandaag al mee aan de slag te gaan.

Tweehonderdvijftig leerkrachten en directies

Om die rol waar te maken organiseerde Techno+ vandaag in samenwerking met GO! een innovatiecongres voor zo’n tweehonderdvijftig leerkrachten en directeurs. Bij Siemens in Huizingen kregen zij de ideale gelegenheid om in gesprek te treden met experts uit de industrie en stil te staan bij het onderwijs van de toekomst.

Bart Demaegdt, Digitalization Technology Manager Siemens, schetste in een uitdagende keynote een beeld van wat ons de komende jaren nog te wachten staat. Nadien gingen de deelnemers tijdens een aantal workshops en aan de hand van innovaties en apps aan de slag met vragen als: ’Welke invloed zullen de maatschappelijke veranderingen hebben op onze leerlingen?’, ‘Hoe leren we jongeren robots begrijpen of zelfs verbeteren?’, ‘Hoe leren we hen het verschil kennen tussen realiteit en virtuele realiteit?’ en ‘Hoe gebruiken we design thinking als methode om te leren?’.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Bij Siemens vonden GO! en Techno+ de ideale gastheer voor het congres. Thierry Van Eeckhout, Vice President Industry Sales Siemens: “Als technologische wereldspeler beschouwen we het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten de kans te bieden vroeg met technologie kennis te maken. Jonge technische talenten voeden is immers noodzakelijk om de groei van onze industrie ook in de toekomst te stimuleren. Daarom werken we al vele jaren samen met het onderwijs en Techno+. We ondersteunen technische opleidingen en leren jongeren onder meer dankzij STEM-initiatieven onze producten en oplossingen kennen, wat bevorderlijk kan zijn voor hun latere interesse in technologie. We zetten dan ook graag onze schouders onder een initiatief als het GO! Innovatiecongres.”

Sinds 2001 zet Techno+, dat samenwerkingen tussen industrie en het onderwijs promoot, zich in voor de herwaardering en kwaliteitsverbetering van het technisch en wetenschappelijk onderwijs. “We willen de positieve belangstelling voor techniek, wetenschap en technische studies stimuleren”, vertelt Freddy Moreels, coördinator Techno+. “Met Siemens hebben we een industriële speler van wereldniveau. Ook zij engageren zich sterk om studenten warm te maken voor een carrière in de technologie of industrie en waren dan ook de perfecte partner en gastheer voor het GO! innovatiecongres.

Meer informatie via 

Siemens
Stéphanie Legay
02 536 25 99
stephanie.legay@siemens.com

GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Nathalie Jennes, persverantwoordelijke
0494 48 38 26
nathalie.jennes@g-o.be

Techno+
Freddy Moreels
0496 61 24 70
freddymoreels@telenet.be

  

 

Persverantwoordelijke

Nathalie_vk.jpg

Nathalie Jennes

0494 48 38 26

nathalie.jennes@g-o.be

STEM

netwerken_METS_vk2_b.jpg
  • Het letterwoord STEM staat voor ‘Science, Technology, Engineering & Mathematics’. Het is een koepelbegrip met veel dimensies: STEM wordt gebruikt om zowel te verwijzen naar inhouden, structuren (vakken, leergebieden, studierichtingen en domeinen) als naar aspecten van didactiek en benadering van deze vakken en inhouden.

  • STEM-didactiek brengt leerlingen wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten en praktijken bij die zij kunnen gebruiken om complexe vragen en levensechte problemen op te lossen.

  • Bij het GO! heeft STEM een duidelijke plaats binnen de begeleidingsplannen van de Pedagogische begeleidingsdienst (PBD) en versterkt de PBD zijn expertise in STEM-didactiek door deel te nemen aan onderzoeksprojecten en lerende netwerken gericht op basis- en secundair onderwijs.

Lees meer over STEM