zaterdag 23 januari 2016
smileyweek05bijgewerkt.jpg

Uit de praktijk

Pesten dat kan niet!

Werken aan sociale veiligheid maakt sinds het schooljaar 2009-2010 integraal deel uit van de werking in GO! basisschool De Sterrenhemel in Machelen. Het Smileyteam - zo heet de werkgroep die dit stuurt - heeft op dat vlak al een hele weg afgelegd, en met zichtbaar resultaat. Deze werkgroep, die voornamelijk uit leerkrachten bestaat, werd destijds opgericht om het pestpreventiebeleid in de school te ondersteunen.

Smileyteam

De school telt meer dan 400 leerlingen met een verschillende culturele of sociale achtergrond. Het Smileyteam is daar zelf ook een afspiegeling van en heeft zich tot doel gesteld om elk kind, van kleuter tot 11-jarige, plezier te laten beleven aan samenleven en samenwerken en het uniek-zijn van elke mens te koesteren. Leerkrachten met uiteenlopende taken binnen het schoolteam, verschillende levensbeschouwingen of culturele achtergronden werken samen aan projecten en beleven er heel veel plezier aan. Alle leerkrachten levensbeschouwelijke vakken zijn lid van het Smileyteam.

Het Smileyteam wil op de eerste plaats een veilige sfeer op school creëren: de kinderen voelen en weten dat er naar hen geluisterd wordt, problemen zijn bespreekbaar en er wordt gezocht naar oplossingen. De werkgroep wil hiermee een sterk signaal geven dat pesten onaanvaardbaar is en ernstige gevolgen heeft.

 

Elk lid van het Smileyteam is bij de kinderen bekend. Ze weten van bij het begin van het schooljaar dat ze bij deze personen terechtkunnen als ze zich niet goed voelen op school, een probleem hebben of met een vertrouwenspersoon willen praten. Ook klastitularissen kunnen de hulp van het Smileyteam inroepen.

Werken aan sociale veiligheid

Vast spreekuur

Heel het schooljaar door staat het welbevinden van elk kind centraal. Ieder kind heeft het recht om gelukkig te zijn. Kinderen moeten weten bij wie ze terechtkunnen als ze zich niet goed voelen bij een bepaalde situatie. Ze moeten weten dat ze er met een vertrouwenspersoon over kunnen praten en dat ze dat mogen durven.

De zorgcoördinator staat op geregelde momenten ter beschikking van de kinderen voor een gesprek: op maandag van 12.45u. tot 13.25u., op dinsdag van 12.10u. tot 12.45u. en op donderdag van 12.45u. tot 13.25u. Sinds het schooljaar 2013-2014 is dit spreekuur in het rooster van de zorgcoördinator opgenomen. Zo weten de kinderen dat er op school minstens één veilige plek is waar ze in alle discretie hun hart kunnen luchten.

De kinderen kunnen zelf een afspraak maken, maar ook ouders kunnen dit doen voor hun kind (bv. als het kind gepest wordt, als ouders gaan scheiden, als een familielid overleden is). Ook de directeur of een van de leerkrachten kan een kind aanmelden voor een gesprek met de zorgcoördinator. Aanspreekpunt is natuurlijk de klastitularis. De zorgcoördinator volgt dit nauw op. Dit is teamwerk.

De gesprekken met kinderen kunnen privé zijn. Er is dan ook een vertrouwensband tussen kind en zorgcoördinator. De zorgcoördinator kan als het nodig is de inhoud van het gesprek terugkoppelen naar de leerkracht en samen zoeken ze dan naar een oplossing. Als blijkt dat het kind in nood verkeert, wordt het centrum voor leerlingenbegeleiding ingeschakeld.

Elke dinsdag Smileydag

Zowel voor de kleuterafdeling als voor de lagere school organiseert het Smileyteam een Smileydag op dinsdag. Bij goed weer kunnen de kleuters naar hartenlust tijdens de middagspeeltijd gebruikmaken van fietsjes, speelbakken met autootjes, ballen e.d. Eén Smileyleerkracht zorgt voor het materiaal.

De kinderen van de lagere school kunnen zich - eveneens bij droog weer tijdens de middagspeeltijd - uitleven in een waaier aan Smiley-activiteiten. De kinderen komen in twee aparte groepen en op twee verschillende tijdstippen op de speelplaats, naargelang het tijdstip waarop ze lunchen. Elke groep wordt begeleid door één Smileyleerkracht. Deze persoon duidt onder de leerlingen van de derde graad drie Smileyhelpers aan: één voor het ballenkraam, één voor de danshoek en één voor de schoolborden met krijt. Deze drie helpertjes worden uitgedost met een goed herkenbaar Smileyvestje.

De kinderen kunnen ook kiezen voor basketbal, of gaan naar een klein speelveld dat op de middag vrij is, om daar samen met de Smileyleerkracht allerlei spelletjes te spelen. Hier mogen maximum 25 kinderen deelnemen. Deze activiteit heeft tot doel de kinderen met weinig materiaal (een bal, een sjaaltje e.d.) spelletjes aan te leren die ze ook tijdens de andere speeltijden zelf kunnen spelen. De kinderen brengen zelf ook materiaal mee naar school om te spelen. De toezichthoudende Smileyleerkrachten doen dit vrijwillig en volgens een beurtrol.

Babbelhuisje

Het Babbelhuisje is een tuinhuisje dat op de speelplaats staat. Tijdens de speeltijd kunnen de kinderen daar op een rustige manier een conflict uitpraten. Als ze erheen willen gaan, moeten ze eerst toestemming vragen aan de toezichthoudende leerkracht. De toezichthoudende leerkracht kan ook zelf voorstellen om een conflict uit te praten in het Babbelhuisje.

Het Babbelhuisje werd met de steun van de Vriendenkring (ouders) geïnstalleerd. Behalve de leden van het Smileyteam kunnen ook alle leerkrachten en de zorgcoördinator dit plekje gebruiken.

September: Antipestweken

Elk jaar in september organiseert het Smileyteam een ‘veertiendaagse tegen pesten’ met activiteiten rond één bepaald thema. Het Smileyteam wil hiermee telkens bij de aanvang van het schooljaar een sterk signaal geven dat de school pesten ernstig neemt, dat pestsituaties op school niet aanvaard worden en gemeld moeten worden aan de titularis, een leerkracht, de zorgcoördinator, de ouders of een andere vertrouwenspersoon. Maar vooral ook dat kinderen op school over een probleem kunnen praten.

Alle kinderen, leerkrachten en ouders worden betrokken bij de klasdoorbrekende activiteiten. Elk kind is uniek en heeft eigen interesses, ambities en talenten. Dit wordt als een grote troef uitgespeeld. Unieke, getalenteerde kinderen en leerkrachten met verschillende culturele en sociale achtergronden werken samen aan een opdracht, een toneelstuk, een spelnamiddag, een knutselwerk. Dit versterkt het positieve leefklimaat.

smileyweek02bijgewerkt.jpg

Daarnaast wordt aan de leerkrachten gevraagd om in de lessen taal, Wereldoriëntatie, Muzische vorming, Lichamelijke Opvoeding, levensbeschouwelijke vakken rond het gekozen thema te werken. De antipestmaand wordt al goed vooraf voorbereid. In juni roept het Smileyteam de collega’s samen om hen het nieuwe project (onder meer het thema) voor september voor te stellen. De klastitularissen kunnen in het zorglokaal lesmateriaal en informatie ophalen waarmee ze eigen ideeën voor hun lessen kunnen uitwerken. De voorzitter van het Smileyteam volgt via hun agenda’s op wie welke activiteiten doet, welke verhalen voorleest, welke materialen en werkvormen gebruikt.

Tijdens de antipestweken zelf brengt de verslaggever van het Smileyteam wekelijks verslag uit bij het schoolteam over de gezamenlijke activiteiten. Met het laatste lesuur wordt het project afgesloten op de speelplaats: alle leerlingen, ouders en grootouders, andere familieleden en voorbijgangers mogen mee genieten van dit moment. De leden van het Smileyteam worden aan alle aanwezigen voorgesteld. Zo weet iedereen bij wie hij terecht kan met een probleem.

Bij de evaluatie vermelden de leerkrachten de reacties en de betrokkenheid van de leerlingen. Een lid van het Smileyteam bundelt alles voor bespreking op het evaluatie-overleg. Het Smileyteam houdt er rekening mee bij de voorbereiding van het project voor het volgende schooljaar.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...