dinsdag 20 juni 2017
vijftipsleerlingenparticipatie2.jpg

Vijf bouwstenen om leerlingen succesvol te laten participeren

Leerlingenparticipatie is meer dan een modewoord. Het GO! wil dat er in elke school een participatief klas- en schoolklimaat heerst waar alle leerlingen inspraak kunnen hebben. Door te participeren leren jongeren o.a. mee verantwoordelijkheid te dragen, na te denken, te discussiëren, rekening te houden met verschillende meningen en compromissen te sluiten. Maar welke bouwstenen heb je nodig om leerlingen succesvol te laten participeren?

1  Respect

Een open sfeer, waarin er respectvol met elkaar omgegaan wordt, is cruciaal om leerlingenparticipatie op school te bevorderen. Elkaar kunnen aanspreken en vertrouwen is een must. Inspraak, betrokkenheid en discipline hoeven elkaar zeker niet in de weg te staan.

2  Constructieve dialoog

Om  een  cultuur  van  gelijkwaardigheid  te  scheppen,  is het belangrijk om een constructieve dialoog tussen de leerlingen en het schoolteam te starten en behouden. Iedereen binnen de school heeft vertrouwen in elkaars kwaliteiten, neemt elkaar ernstig en moedigt elkaar aan om te participeren. Dit kan je enkel bekomen door niet te veel technisch jargon te gebruiken. Jargon houdt het risico in dat men over hoofden heen gaat praten en dat er van een actieve participatie geen sprake meer is. Daarom is er voor de verschillende discussies passende ondersteuning nodig.

3  Ondersteuning

Om participatie van leerlingen te laten slagen, is er ondersteuning nodig. Niet enkel voor de leerlingen, maar voor het hele schoolteam. Het schoolteam heeft professionalisering in participatief werken nodig en leerlingen moeten de kans krijgen om zich te bekwamen in gespreks- en vergadertechnieken, meningsvorming en meningsuiting.  Verder  moet  er  materiaal  ontwikkeld  worden  dat  leerlingen  voldoende  informeert  om  te  kunnen  deelnemen aan het schoolbeleid. Let er wel op dat de ondersteuning niet overhelt naar sturing. Leerlingen  moeten  zo  vrij  mogelijk  kunnen  participeren,  hun  autonomie  moet  te  allen  tijde  gevrijwaard  worden. 

4  Communicatie

Heel het schooljaar door goed communiceren is een must. Het is belangrijk dat het schoolbeleid tijdens het schooljaar  alle  leerlingen  informeert  over  de  genomen  beslissingen.  Dit  gaat  verder  dan  de  leerlingen  in  de  leerlingenraad en de schoolraad die de andere leerlingen informeren over hun verwezenlijkingen in de formele participatieorganen. Het hele schoolbeleid moet voor de leerlingen vertaald worden. Deze open communicatie is zowel naar andere leerlingen gericht, als naar de directeur, leerkrachten, ouders en externen. De school die uitlegt waarom iets (nog) niet kan, zal op meer begrip kunnen rekenen.

5  Continuïteit

Om een goede participatiecultuur te kunnen waarborgen, moeten scholen inzetten op continuïteit. Participatie is geen eenmalig project dat beperkt is in tijd en ruimte. Daarom is het nodig dat er ruimte in het beleid gemaakt wordt om ‘out of the box’ te denken. Stap af van vastgeroeste patronen en zorg dat er vernieuwend kan en mag gedacht worden. Op deze manier wordt de continuïteit in de werking gewaarborgd.

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...