Marijn Vandevelde: "Differentiatie mag geen hol modewoord zijn, maar het is ook geen toverwoord dat alles meteen oplost. We hebben daarom een concreet traject opgezet om met leerkrachten aan het werk te gaan.Uit de praktijk blijkt dat leerkrachten al sterk inzetten op differentiatie. Alleen ontbreekt het hen aan een duidelijk kader hiervoor. Wij willen dat kader bieden, steunend op drie pijlers: het leerprofiel, de leerstatus en de interesses van de leerlingen."
De 3 pijlers
"Het leerprofiel gaat erover dat sommige leerlingen meer tijd nodig hebben om iets te verwerken dan andere. De ene leerling is bovendien sterk visueel ingesteld, terwijl de andere vooral leert door te lezen of door creatief bezig te zijn. Hoe meer we met die verschillende leerprofielen in klas rekening houden, hoe beter. Om in te spelen op de leerstatus, moeten we het leerniveau van elke leerling in kaart brengen: waar staat een bepaalde leerling vandaag en waar willen we naartoe. Rekening houden met de interesses van leerlingen, doen de leerkrachten vandaag al in hoge mate."
Groeiproces
"Tijdens de opleiding gaan we met de leerkrachten aan de slag met hun eigen lesmateriaal. Natuurlijk vergt differentiatie in het begin wat extra tijd en energie, maar al snel wordt het een automatisme. Het is voor elke leerkracht een groeiproces: het vergt tijd. Leerkrachten kunnen elkaar ook helpen en stimuleren door samen te werken. Het is aan de directie om hiervoor de nodige ruimte te scheppen."
"Er gebeuren al veel mooie dingen op het terrein. Zo ontmoette ik twee jonge leerkrachten van de afdeling Kapper van GO! BuSO Zonnebos, die sterk inzetten op tempodifferentiatie, niveaudifferentiatie en interesse. Als leerlingen hun neus ophalen voor een ‘permanent’ omdat dit te oubollig is, halen die leerkrachten er Béyonce bij en wordt het plots toch weer interessant. Het is een klein aandachtspunt, maar het maakt een groot verschil in de motivatie van de leerlingen. Zo creëren we maximale leerkansen voor jongeren."