zaterdag 22 oktober 2016
KOEKOEK.jpg

Werk aan je imago en geef je school een groeispurt

“Verborgen talent brengt je geen reputatie”, zei Desiderius Erasmus enkele eeuwen geleden al. En hij had gelijk. Je kan als school inhoudelijk uitstekend werk leveren en toch een slechte reputatie hebben. “Een imago komt niet zomaar aanwaaien”, weet GO! communicatie- en huisstijlbegeleider Sandra van Maurik. “Daar moet je heel bewust aan werken en je moet het ook onderhouden.”

 

Onder het motto ‘Groei!’ helpt de GO!-communicatiedienst scholen op weg met een passe-partout leerlingenwervingscampagne. Jouw school hierin begeleiden doet Sandra van Maurik, GO! communicatie- en huisstijlbegeleider.

Sandra: “We weten uit onderzoek dat het schoolimago in veel gevallen de doorslag geeft bij de keuze voor een school. Ouders zeggen wel dat ze de school van hun keuze goed kennen, maar eigenlijk blijkt hun oordeel vaak gebaseerd op een minimum aan feitelijke informatie en spelen vooral vooroordelen, gissingen, meningen en suggesties een rol.”

Wat houdt dat juist in, ‘het imago van een school’?

Sandra: “Een imago is het beeld dat mensen van jou hebben. En dat beeld kan je beïnvloeden. Jijzelf kan dat bijvoorbeeld doen door van kapsel of kleding te veranderen, bewust bepaalde uitspraken te doen of je in bepaalde kringen laten zien. Voor een school is dat in principe hetzelfde. Alleen bestaat een school uit meerdere personen, infrastructuur en een specifiek opleidingsaanbod. Het schoolteam moet dus samen gaan nadenken hoe ze als school gezien willen worden, rekening houdend met de eigenschappen die ze hebben. Vervolgens moeten ze zich hier ook naar gaan gedragen via de activiteiten die ze organiseren, gevelaankleding, foto’s die ze op de website zetten, de investeringen die ze doen, enzovoort.”

quote icoon

Een imago komt niet zomaar aanwaaien. Daar moet je heel bewust aan werken en onderhouden.

— Sandra Van Maurik, huiststijlbegeleider GO!

En de inhoud?

Sandra: “Je moet inhoudelijk goed werk leveren, dat spreekt voor zich. Helaas kom ik nog heel vaak scholen tegen met een prachtig inspectieverslag waarover in de goegemeente toch negatieve verhalen de ronde doen. Je kunt dan principieel blijven volhouden dat het allemaal draait om de inhoud en dat de verpakking er niet toe doet, maar vaak ligt daar nu net het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als het profiel van een school bepalend is voor de keuze die ouders maken, dan moet je als school effectief moeite doen om je eigenheid bekend te maken. Een imago komt niet zomaar aanwaaien. Daar moet je heel bewust aan werken en onderhouden.”

Hoe kunnen scholen dat concreet doen?

Sandra: “Bepaal het profiel van je school. Eens dat vastligt, wil je dat de mensen je ook zo gaan zien. Dus zorg ervoor dat alle teksten en foto’s op je website en in je folders, alle activiteiten die je organiseert en de sfeer die je school uitstraalt het schoolprofiel benadrukken. Met andere woorden: alles wat je doet, moet je schoolprofiel onderstrepen. Geen versnipperde praatjes meer, wél een duidelijke rode draad. En belangrijk: herhalen, herhalen, herhalen. Dat is de boodschap. Als je als school nooit iets van je laat horen, zullen anderen voor jou spreken. Dat moet je te allen tijde vermijden.”

quote icoon

Een school met een sterke reputatie kan wel meer tegenslag verdragen en moet minder moeite doen, maar ook zij moeten die reputatie blijven voeden.

Geldt dit alleen voor scholen die vandaag met een imagoprobleem kampen?

Sandra: “Absoluut niet, ook scholen met een sterk imago moeten dit doen. We denken soms dat zij het gemakkelijker hebben en voor een deel is dat ook zo. Een sterk merk kan meer tegenslag verdragen en moet minder moeite doen, maar ook zij moeten hun reputatie blijven voeden.”

Welke hulp kunnen scholen hier van het GO! krijgen?

Sandra: “We hebben een heel breed aanbod, gaande van een Groei-aanbod in het GO! productenboekje tot specifieke opleidingen. Zo begeleiden we scholen met een re-branding, het optimaliseren van de leerlingenwerving, het ontwikkelen van een naam en logo of nemen we de opendeurdag eens onder de loep. Het aanbod is heel breed.

Alle informatie over de wervingskit vind je op GO! pro, in de rubriek Groei!

Nog wat onwennig? Vraag hulp aan Sandra Van Maurik, onze huisstijl- en communicatiebegeleidster. Zij is expert en biedt je oplossingen op maat. Je kan haar bereiken via gohuisstijl@gmail.com.

Deze scholen ondergingen recent een succesvolle transformatie die het imago van de school stimuleerde:

GO! De 3master (Kempen)

GO! De Mast in Kasterlee bestaat 50 jaar en dat wordt gevierd met een nieuwe naam. Op 1 september werd bekend gemaakt dat de vijf campussen voor buitengewoon onderwijs voortaan als de ‘GO! de 3master’ door het leven gaan. De afdeling in Merksplas voor kinderen met autisme kreeg de naam GO! Nautica. De Mast is uitgegroeid tot een Master, een leider. Na vijftig jaar is de school het vlaggenschip op gebied van buitengewoon onderwijs in regio Kempen. De nieuwe naam werd geheimgehouden tot het einde van de zomervakantie. Op 1 september was er een grote lancering die ontzettend veel persaandacht kreeg. Tv-figuur Geena Lisa presenteerde op campus Merksplas een aangepaste versie van het bekende Fata Morgana-spel, wat de school een welverdiende 10/10 opleverde!

demastduo.jpg

GO! Busleyden atheneum (Mechelen) 

KA Pitzemburg, KA Lyceum, KTA Wollemarkt en KTA Paramedisch Instituut. Dat zijn de vier Mechelse scholen die beslisten om voortaan samen als GO! Busleyden atheneum verder te gaan. Met een honderdtal studieopties, 2400 leerlingen en vijf campussen is Busleyden atheneum de grootste middelbare school van Mechelen. Om het grote nieuws bekend te maken, organiseerden de leerlingen van de verschillende campussen een gigantische flashmob op de Grote Markt van Mechelen. Meer dan 1000 leerlingen en leraren deden de stad swingen op de tonen van Happy van Pharrell Williams. Op hun t-shirts pronkte het fonkelnieuwe logo van de school.

flasmob BA.jpg

GO! middenschool Nikola Tesla (Maasmechelen)

Sinds 1 september 2016 is Maasmechelen een nieuwe middelschool rijker: GO! middenschool Nikola Tesla. De nieuwe school dicht de kloof tussen het basis- en het secundair onderwijs en wordt opgericht in samenwerking met de GO! basisscholen van Maasmechelen. De verwijzing in de naamgeving naar de uitvinder/onderzoeker Nikola Tesla verklapt duidelijk de focus op innovatie en STEM-onderwijs, waarbij wiskunde, wetenschap, techniek en ingenieurswetenschap centraal staan. Dankzij een mooie campagne lokte de eerste opendeurdag meer dan 150 bezoekers. Een groot succes voor een relatief kleine school.

GO! internaat Het Punt (Evergem)

Ook internaat ’t Knipoogje uit Evergem transformeerde succesvol tot GO! internaat Het Punt. Het internaat kreeg niet alleen een nieuwe naam en logo, ook de rest van het profiel werd herdacht. Met een sterke communicatie profileert Het Punt zich voortaan heel duidelijk naar de buitenwereld. Als een beginPUNT naar een zelfstandig leven, een contactPUNT en een rustPUNT voor ouders en kinderen. Kortom een plek die kinderen altijd in het middelPUNT zet.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...