maandag 28 mei 2018
Walk_to_remember.jpg

Blaren van herinnering

“Ik vond het een straffe driedaagse.” Bess Pauwels was samen met klasgenoten Kobe Clarisse en Florent Spahiu van het GO! atheneum Ieper reporter van het ‘Belgische’ luik van de ‘Walk to Remember 14-18’. 400 GO! leerlingen stapten drie dagen met de deelnemers mee en goten hun ervaringen in een blog. Het Fonds Aurore Ruyffelaere en GO! Westhoek ondersteunden het project.

Florent: “Een groep enthousiastelingen, met geoefend wandelaar Jan Feys op kop, stapte van 23 april tot 28 mei de frontlinie van de Eerste Wereldoorlog af, van Nieuwpoort tot Dannerie aan de Frans-Zwitserse grens: 900 km in 36 dagen, 25 tot 30 kilometer per dag. Vrienden en geïnteresseerden sloten voor een of een paar dagen aan. Tijdens de eerste drie dagen van de wandeling stapten negen GO! scholen uit de Westhoek - zowel basis- als secundair onderwijs - mee. De laatste dag sloten oud-leerlingen en oud-leraren van het Erasmusatheneum Deinze aan.”

Bess: Naast een sportieve prestatie is deze wandeling een herinnering aan een belangrijke historische gebeurtenis waarbij de deelnemers oorlogssites, monumenten, begraafplaatsen en musea bezoeken.”

Kogelhulzen

Etappe 1: maandag 23 april: Nieuwpoort – Merkem

Kobe: “Om 6.30u. (!) zijn we op school en trekken we richting kust voor de opbouw van het openingsdecor. Iets na acht start de ceremonie met heel wat ‘officiële sprekers’. Enkele leerlingen van GO! het atheneum Nieuwpoort brengen een gedicht over de Eerste Wereldoorlog. Op het einde van de plechtigheid neemt stapper Jan het woord. Hij verwachtte niet dat zijn idee zo’n grote proporties zou aannemen. Een vierhonderdtal leerlingen nemen deel aan de eerste drie dagen van zijn walk. Vier scholen verschijnen nu al aan de start. Na enkele kilometer vinden enkele kinderen al een aantal kogelhulzen, wat de groep meteen in de juiste sfeer brengt. Later op de dag sluiten nieuwe klassen bij de wandeling aan. Op het einde van deze eerste lange wandeldag bereiken we ‘ De Boot’ waar we heerlijke spaghetti eten. ’s Avonds genieten we van een humoristische maar indrukwekkende voorstelling van wat burgerschap in Congo betekent.”

leerling_leest_gedicht_voor.jpg

Kist met dagboek en uniform

Etappe 2: dinsdag 24/4: Merkem – Zonnebeke

Florent: “Wegens een foute afspraak missen de leerlingen van basisschool Diksmuide de afspraak. Ze sluiten pas later aan. Na vijf kilometer vervoegen de leerlingen van basisschool Vlamertinge en enkele leerlingen van onze school de walk. We bezoeken de Duitse begraafplaats in Passendale waar vooral studenten begraven liggen. Hier staat een kunstwerk waar de leerlingen van ‘De Ster’ uit Vlamertinge aan hebben meegewerkt. Onze volgende stop is het Canadese monument in Langemark waar we Nieuw-Zeelanders ontmoeten. Een van hen vertelt over een landgenoot die net als Jan de frontlijn heeft afgewandeld omdat hij op zolder een kist met een dagboek en een uniform had teruggevonden. Na de middag zet Jan en zijn gevolg met twee aansluitende basisscholen de wandeling verder richting Tyne Cot. De dag eindigt in ’t Lotegat in Zonnebeke met een barbecue en overnachting.”

600.000 beeldjes

Dag 3: woensdag 25/4: Zonnebeke – Ploegsteert

Bess: “We beginnen de dag om 4 uur! Dat doet pijn. Op de planning staat Anzac Day, een herdenking in het Polygonenbos voor de Nieuw-Zeelanders en Australiërs die in de Oorlog hebben meegevochten. Na het ontbijt beginnen Jan en zijn gevolg met de studenten uit Deinze aan het volgende traject. Deze enthousiaste en gemotiveerde leerlingen komen samen voor een reünie. Ze zijn ex-leerlingen van de in 2013 vermoorde leerkracht Aurore Ruyffelaere. We ontmoeten hen bij Hill 60 en wandelen samen tot aan de Palingbeek. Onderweg bezoeken we enkele mijnkraters en bewonderen we de 600.000 beeldjes ter herdenking van de oorlogsslachtoffers. Na de middag stappen we naar de Pool of Peace in Wijtschate en trekken in de felle middagzon en met de wind op kop naar de Ierse Vredestoren in Mesen. Hier staan we stil bij de onzin van geweld en oorlog die nog steeds actueel zijn en het besef dat we samen aan vrede kunnen werken. We nemen afscheid van Jan en zijn medestappers die verder naar de eindmeet in Ploegsteert trekken. Het is nu aan Jan en zijn gevolg om zonder leerlingen tot aan de Zwitserse grens te trekken. Zonder ons zal het niet gemakkelijk zijn.”

quote icoon

Projecten als deze activeren leraren en leerlingen samen. Er ontstaat een grotere betrokkenheid waardoor je leerlingen gemakkelijker kan motiveren en ze vlugger initiatief nemen.

Levensechte leersituaties

“Projecten als deze activeren leraren en leerlingen samen. Er ontstaat een grotere betrokkenheid waardoor je leerlingen gemakkelijker kan motiveren en ze vlugger initiatief nemen. Naast de lessen realiseren we er heel wat leerplandoelstellingen mee. Leerlingen bloeien open, participeren, werken samen en durven kritischer zijn. Levensechte leersituaties leveren een hogere leerwinst en meer plezier in leren op.”

Sandra Vandendriessche, pedagogisch begeleider GO!

Menselijkheid

“Niet in het verleden blijven hangen, maar zoeken naar linken met de betekenis voor vandaag en morgen en wat we eruit kunnen leren,” stelt Isabelle Janssens, voorzitter van het fonds Aurore Ruyffelaere.

“Voor het fonds is onderwijs meer dan het verrijken van leerlingen met kennis en feiten of een individuele voorbereiding op de maatschappij. De school zet leerlingen aan om de beste versie van zichzelf te ontwikkelen, uit te zoeken hoe je in schoonheid met anderen omgaat, hoe je krachtig aan de samenleving participeert. Menselijkheid staat hierbij centraal.” Herinneringseducatie maakt jongeren bewust van de gevaren van extreem nationalisme, discriminatie en racisme en geeft inzicht in de mechanismen die tot schendingen van de mensenrechten leiden. Met een gamma aan projecten maken scholen de geschiedenis tastbaar en stimuleren ze hun leerlingen tot kritisch nadenken.

Het Fonds Aurore Ruyffelaere steunt projecten over herinneringseducatie van leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs, BSO en BuSO uit Oost- en West-Vlaamse scholen, zowel inhoudelijk als financieel. Het Fonds lanceerde onlangs een tweede projectoproep voor het schooljaar 2018-2019.

Meer info:

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...