De lente, normaal gezien is dat een tijd waarin alles weer gaat bloeien, het warmer wordt en vooral ook groener. Op ons als mens heeft dat het effect dat ook wij in die periode nog net iets actiever en energieker in het leven staan en naar de toekomst kijken. Maar of de zon er nu is of niet, het weer of geen weer is, naar de toekomst kijken stellen we niet uit.
We stellen het even vereenvoudigd voor. Vroeger was het simpel. Je ging naar school, je koos of werd een richting ingestuurd die je aankon en enkele jaren later (al dan niet met bloed, zweet en tranen - en ja, ook wel heel wat plezante schoolmomenten) werd je bakker, onderwijzer, dokter of advocaat. En je bleef dat vaak tot aan je pensioen. Vandaag is die schijnbare eenvoud er niet meer. Een diploma blijft een sleutel tot succes op de arbeidsmarkt maar levenslange professionalisering is evenwel een noodzaak geworden. De nieuwe loopbaan wordt er een van leren-werken-leren-werken-leren-werken… en vervolgens pensioen.
Krijgen jongeren voldoende een eigen stem? Het antwoord is een volmondig nee, volgens Hassan Al Hilou, de intitiatiefnemer van YouthTalks. Dit digitaal platform waar jongeren ideeën, meningen of initiatieven kunnen uitwisselen over hete hangijzers in de internationale politiek en economie ging 15 april online. Eerst in België, over vijf jaar wil hij de rest van de wereld laten kennismaken met zijn platform
"Scholen die vernieuwen zetten in op didactiek, ofwel op ICT. Die twee samenbrengen is een hele uitdaging", beweert Mark Willems, pedagogisch begeleider Innovatie en ICT-integratie. Om uit te zoeken hoe het wel kan, begeleidt hij in de middenschool Prins van Oranje in Diest een driedaags pilootproject rond innovatieve didactiek: een verhaal van co-creatie via service design, bottom-up-werken en doorgedreven leerlingenparticipatie. Hiermee geeft het GO! aan dat het op een eigentijdse manier werk maakt van 'samen leren samenleven'.
Waar mensen samenkomen, zijn conflicten en spanningen nooit veraf. Dat hoeft niet eens zo erg te zijn, als we er maar in slagen er op een goede manier mee om te gaan. Preventief kunnen we bijvoorbeeld bemiddelen met ‘peer mediation’. Loopt het conflict toch uit de hand, dan moeten we ingrijpen en op een efficiënte manier de agressie stopzetten. Nascholers Erwin Vermesen en Liv Van Hyfte geven leerkrachten hiervoor de juiste handvatten.
Je hoeft niet te wachten tot Matthias Schoenaerts je komt halen om aan het filmen te gaan. In GO! freinetschool De Pluim zijn ze zelfs al aan hun 1e internationale filmfestival toe. Op 26 mei vliegen de 6e-jaars naar Italië met hun kortfilm 'The Box'.