Kinderen op de plek krijgen die hén het beste past
Op de 25e verjaardag van het kinderrechtenverdrag staat het M-decreet in de startblokken, een eerste belangrijke stap naar inclusief onderwijs. Het M-decreet, dat staat voor maatregelen voor specifieke onderwijsbehoeften, roept bij ouders, leraren en directeurs heel wat vragen op. Zal mijn kind kunnen volgen in het gewoon onderwijs? Kan ik nog lesgeven met al die extra maatregelen en aanpassingen? Verdwijnt het buitengewoon onderwijs?
De theorie
Op 12 maart 2014 werd in het Vlaams Parlement een belangrijke stap gezet om het onderwijs meer inclusief te maken voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het parlement stemde het M-decreet. Maar vanwaar komt nu dat M-decreet en hoe breng je het in de praktijk? We spraken hierover met Kjell Bosmans, coördinator competentieontwikkeling M-decreet.
Meer leerlingen naar het gewoon onderwijs in plaats van het buitengewoononderwijs
Een meerwaarde voor iedereen
Wat vergt het M-decreet van een school? Twijfel je of het wel haalbaar is? Lees dan hoe de teams van GO! basisschool GOBiLijn en GO! atheneum MXM Merksem het aanpakken. Voor hen verandert er met de komst van het M-decreet niet veel. En ook het CLB – in casu GO! CLB Antwerpen - speelt >zijn rol. “Inclusie is een meerwaarde voor iedereen!”
Nu het M-decreet nog niet van kracht is, is inclusief onderwijs nog geen vanzelfsprekendheid. Maar ook in het verleden vonden sommige ouders en scholen elkaar al in het verhaal van inclusie. Als die samenwerking lukt, gaan er voor een kind nieuwe werelden open. Zoals voor Ischa, die op dit moment in het 2e middelbaar zit in het GO! atheneum Merksem. Mama Anna* vertelt…
Laat ze spelen!
Dit jaar zetten we ons met GO! for Life in voor de spelotheken van Netwerk tegen Armoede. Zij geven kinderen en gezinnen die het minder breed hebben betaalbaar toegang tot aantrekkelijk speelgoed. Hoe zij hen speels houden en hoe wij hen kunnen steunen leer je uit dit filmpje.
November 2014, herdenkingsmaand; ook in veel van onze scholen. Je kunt dat op veel manieren uitwerken. Een moeilijk thema? Let’s make it ‘easier’.
Kim Nys ruilde haar werk in de privésector voor een job als leraar in GO! atheneum Russelberg Tessenderlo. Ze las hoe een journa-
list het Vlaamse onderwijs bestempelde als niet mee met de tijd. Haar advies aan de journalist: "Kom eens naar de praktijk kijken".