Sinds 1 september 2018 is het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding van kracht. Het regelt de werking van de CLB’s, de leerlingenbegeleiding op school en de samenwerking tussen beide. Om te weten wat leerlingenbegeleiding allemaal inhoudt en wat er precies is veranderd, trokken we naar het Huis van het GO!. Inge Van Trimpont en Lotte Meulewaeter, respectievelijk directeur en beleidscoördinator van de Permanente Ondersteuningscel Centra voor Leerlingenbegeleiding (POC), lichtten één en ander toe.
Het GO! atheneum Ieper geeft bijzonder creatief invulling aan het thema ‘onderwijsloopbaanbegeleiding’ (OLB). De leerlingen worden er tot in het laatste jaar getriggerd om hun gaven en kwaliteiten te ontdekken en kennis te maken met de vele mogelijkheden die de onderwijs- en arbeidsmarkt te bieden heeft. Met deze OLB-aanpak schrijft de school een uniek verhaal dat op heel wat enthousiasme kan rekenen. Niet alleen bij de leerlingen, ook bij de leerkrachten!
Als je school clil't, geeft ze één of enkele niet-taalvakken zoals wiskunde, economie, LO, huishoudkunde, hout of onderdelen ervan in het Engels, Frans of Duits. Clil'en kan zowel in de basisvorming, in het complementaire als in het specifieke gedeelte van de studierichting. Een CLIL-les realiseert in de eerste plaats de leerdoelen van het zaakvak, daarnaast bevordert ze de taalvaardigheid van de leerlingen in de CLIL-taal en hun interculturaliteit. Interview met Dilys Vyncke.
“Tijdens een projectweek van de zesdejaars in Normandië gaven we de leerlingen de opdracht om zelf voor hun eten te zorgen. Aan de kraampjes van een lokale markt bleken ze amper in staat om duidelijk te maken wat ze wilden. Sommigen lieten het daarbij en kozen er dan maar voor om de dag zonder eten door te komen. Als het nu net de school is die hen het durven spreken in een vreemde taal belet, waar zijn we dan mee bezig?”, vroeg Jean Surmont zich af. Jean Surmont is directeur van Athena, GO! campus Pegasus in Oostende en pionier van CLIL avant la lettre.
Jongeren die zich beter in hun vel voelen, vertonen meer gepast gedrag en sociale vaardigheden en presteren gemiddeld beter op school. Als het welbevinden goed is, kan de aandacht volop naar het leerproces gaan. Daarom is ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ ook voor het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap een belangrijk motto. Zet 'm op, die rode neus!