vrijdag 13 september 2019
leeswijzer_rh.jpg

Leeswijzer

Artikel 33, 11° van het Bijzonder decreet betreffende het gemeenschapsonderwijs (14 juli 1998) verplicht het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap om elk jaar een overzicht van de werkzaamheden van het voorbije werkjaar voor te leggen aan de Vlaamse regering. Dit is het Jaarverslag over 2018. In acht hoofdstukken wordt uiteengezet waarom, voor wie, met wie, met welke middelen en op welke wijze het GO! zijn maatschappelijke opdracht vervuld heeft.

Als onderwijsverstrekker in Vlaanderen heeft het GO! een missie en een visie en natuurlijk ook een pedagogisch project (het PPGO!). Met deze fundamenten van onze organisatie openen we dit Jaarverslag.

De inleiding die daarop volgt, vat in grote lijnen de inhoud van het jaarverslag samen: hoe hebben we met beperkte middelen onze maatschappelijke rol voor een almaar toenemende schoolbevolking waargemaakt?

Met welke strategische projecten heeft het GO! gereageerd op de vele uiteenlopende uitdagingen waar onze professionals mee te maken krijgen? Waar gingen onze aandacht en energie naartoe? Dat staat beschreven in hoofdstuk 1.

De dagelijkse, reguliere werking van de centrale diensten concentreert zich rond drie domeinen: belangenverdediging, beleidsvoorbereiding en dienstverlening. In hoofdstuk 2 blikken we terug op de belangrijkste acties waarmee onze professionals in het onderwijsveld en in de CLB’s zowel administratief als pedagogisch ondersteund en begeleid werden bij het uitvoeren van hun opdracht en het toepassen van (nieuwe) decreten.

Al jarenlang past het GO! een eenvoudige, laagdrempelige en oplossingsgerichte klachtenprocedure toe. Klachten en deelaspecten ervan worden systematisch gemonitord. Het resultaat daarvan voor het werkjaar 2018 (de cijfers, het klachtenbeeld, verbetervoorstellen) wordt samengevat in hoofdstuk 3.

In oktober 2018 vonden verkiezingen plaats voor de Raad, het centrale bestuursorgaan van het GO!. Wat de leden in het laatste jaar van hun mandaat beslist hebben en welke dossiers zij behandelden staat beschreven in hoofdstuk 4. Op 1 januari 2019 is de nieuw samengestelde Raad aan een mandaat van vier jaar begonnen.

Het GO! heeft leerlingen in voltijds en deeltijds onderwijs, in het leerplichtonderwijs of in het onderwijs buiten de leerplicht, in verschillende onderwijsniveaus en -vormen. Globaal neemt de schoolbevolking in het GO! al enkele jaren toe en wint het aan marktaandeel. Hoofdstuk 5 biedt een gedetailleerd overzicht van de cijfers.

Hoe is het gesteld met het patrimonium op de 4 miljoen vierkante meter gebouwoppervlakte van het GO!? Wat konden we doen en wat moeten we eigenlijk kunnen doen om elke leerling een veilige, gezonde en aan de tijd aangepaste leeromgeving te bieden en het PPGO! nog concreter en zichtbaarder te maken in onze scholen? Daarop leggen we de loep in hoofdstuk 6.

Hoofdstuk 7 blikt terug op de acties rond het personeelsbeleid in de centrale administratieve diensten van het GO!.

In hoofdstuk 8 ten slotte belichten we de staat van de jaarrekeningen van de scholengroepen en de centrale administratieve diensten van het GO!.

Voor de titels van de hoofdstukken verwijzen we naar de inhoudsopgave.

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...