donderdag 28 november 2019
leren over leven met 60 euro per week.jpg

Leren (over) leven met 60 euro per week

Onderwijzen is lesgeven, begeleiden, inzicht en kennis delen en voor een stuk ook in de huid van je leerlingen kruipen om te weten te komen wat ze echt nodig hebben om vooruit te gaan. Dat nam het team van GO! sbso de 3master in Kasterlee een week lang bijna letterlijk.

Een groep leerkrachten en paramedici van GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs de 3master in Kasterlee ging samen met de voorzitter van het Bijzonder Comité van de sociale dienst van de gemeente de uitdaging aan om een week lang te leven met een armoedebudget van 60 euro per week. Daar moesten ze niet alleen van eten en drinken, maar onder meer ook de kosten voor hun smartphonegebruik of voor vervoer mee betalen.

Een en ander deden ze uitdrukkelijk om hun kijk op leerlingen en hun ouders die leven in kansarmoede te verdiepen en verhelderen.

De test met het armoedebudget loopt van 23 t.e.m. 29 november. De deelnemers aan het initiatief moeten die periode zien te overbruggen met 60 euro. Sommigen nemen deel met hun hele gezin en krijgen dan per kind 20 euro extra. Met het ‘bescheiden’ budget moeten ze alles zien te bekostigen. De noden die zich dag in dag uit stellen zoals eten en drinken, maar ook deze die wat ruimer gaan zoals tanken aan de benzinepomp of de rekening voor het internet en gsm-verkeer. Een beetje tellen en je beseft al gauw hoe krap dit wordt, maar het wordt pas echt menens als er ook extra uitgaven bij komen kijken die helemaal niks met luxe te maken hebben. Het ‘experiment’ dwingt de deelnemers immers ook rekening te houden met plotselinge en onvoorziene uitgaven. Wat doe je bijvoorbeeld als de wasmachine het plots begeeft?

Voor de testweek van start ging doorliepen alle deelnemers een intakegesprek waarin ze 'van buitenaf' geconfronteerd werden met de pijnlijke kanten van armoede.

Via de facebookpagina van de school (zoek op inleefweek armoede GOK en volg door ‘geïnteresseerd’ aan te klikken) kunnen alle teamleden, ouders, leerlingen en geïnteresseerden de ervaringen van hun juffen, meesters en therapeuten volgen.

De bedoeling van de leerkrachten en paramedici is meerzijdig. Enerzijds willen ze armoede voor zichzelf en voor wie het niet aan den lijve ondervindt tastbaar maken. Anderzijds willen ze er ook van leren: hoe dat voelt, welke impact het heeft op mensen. Het team gelijke onderwijskansen (GOK) van de school zal de bevindingen dan gebruiken voor de uitwerking van het beleidsplan. De school hoopt daarmee ook hun aanpak van armoede te kunnen versterken.

Deze ‘leerweek’ lijkt ons een moedige en erg zinvolle opstap om doordrongen te raken van de ernst van thema’s als schoolkostenbeheersing, maximumfactuur, sociale mix en gelijk onderwijskansen.

Tot slot: dit initiatie kwam tot stand onder impuls van GOK-begeleiders Els Bisschop, Tijs Colpaert en Cindy Ceusters