woensdag 19 februari 2020
clil_rh.jpg

Nog meer CLIL in het GO!

In december 2019 dienden maar liefst elf secundaire GO! scholen een (her)aanvraag in bij de Vlaamse adviescommissie CLIL. Negen nieuwe scholen behaalden groen licht mét complimenten van de jury.

​Content and Language Integrated Learning (CLIL) is een vorm van meertalig onderwijs: onderwijs in een niet-taalvak in een andere taal dan het Nederlands. Om te mogen clil'en moeten scholen een voorbereidingsproces doorlopen en een aanvraag indienen. 

Vanaf september 2020 mogen dus negen extra GO! scholen CLIL organiseren: 

  • GO! campus Russelberg Tessenderlo
  • GO! atheneum De Ring Leuven
  • GO! campus De Studio Oostende
  • GO! middenschool Voskenslaan Gent
  • GO! campus Impuls OV4 | Reynaertschool OV2 Oostakker
  • GO! atheneum Dendermonde
  • GO! lyceum Aalst
  • GO! Erasmusatheneum De Pinte 
  • GO! Einsteinatheneum Evergem

Eén school kreeg een oranje licht en heeft tijd tot 1 april om de aanvraag te herwerken. Wanneer een groen licht volgt, kunnen ook zij in september van start gaan. 

GO! atheum Pottelberg in Kortrijk diende vorig schooljaar met succes een aanvraag in en diende dit schooljaar met evenveel succes een aanvraag tot uitbreiding in. Dit zal het totaal aantal CLIL-scholen in het GO! brengen op 37 en daar zijn we erg trots op. 

Kriebelt het om te clil'en? Wil je graag meer info over CLIL? Abonneer je dan op de virtuele ruimte CLIL op Smartschool en neem contact op met Dilys Vyncke, pedagogisch adviseur CLIL en CLIL-coördinator voor het GO!. Binnen het zeer uitgebreid PBD-ondersteuningsaanbod vind je zeker je gading. Je krijgt ook hulp bij het invullen van de aanvraag. 

En wat zeggen onze scholen zelf?

Wat drijft hen eigenlijk om (meer) te gaan clil'en? Wij staken ons licht op bij enkele scholen.

“Als school voor buitengewoon onderwijs grijpen wij deze CLIL-kans om de taalvaardigheid van onze jongeren te versterken. Je kan klagen over het taalniveau van leerlingen of je kan er als school actief aan werken. Wij verkiezen het laatste. We leren onze jongeren om buiten hun vertrouwde context een vreemde taal te gebruiken. We hebben tien gemotiveerde leerkrachten die staan te popelen om te starten met CLIL… dus waarom niet?” (Arne Lobbens, adjunct-directeur Campus Impuls OV4 | Reynaertschool OV2)

“Op athena campus Pottelberg bewees CLIL vorig schooljaar heel snel dat leerlingen én leerkrachten op een positieve manier worden uitgedaagd en groeien. Die inzet en het succes werkten aanstekelijk: veel collega’s wilden meteen samen het CLIL-verhaal in onze school verder vorm geven.” (Franky Vinck, directeur athena campus Pottelberg in Kortrijk)

“Met internationalisering als belangrijke pijler in de profilering van onze school, was CLIL gewoon 'the extra mile to go'. #movingtogether #growingtogether #CLILingtogether” (Isabelle Waeytens, directeur campus Russelberg Tessenderlo)

“Als school vinden we meertaligheid zeer belangrijk. Daarom integreren we het zoveel mogelijk in onze werking. We gaan ervan uit dat onze leerlingen dankzij CLIL de moderne vreemde taal beter zullen beheersen én dat het ook een positieve invloed heeft op de beheersing van de vakken. Voor veel wetenschappelijke vakken is de brontaal het Engels. Een nog sterkere voorbereiding op het hoger onderwijs is dan ook een bijkomende doelstelling voor ons. De toenemende globalisering maakt immers dat reeds heel wat cursussen aan universiteiten en hogescholen in het Engels worden georganiseerd.” (Gerd De Wit, directeur atheneum Dendermonde)

“Als we beloven dat we onze jongeren de belangrijkste vaardigheden van de 21e eeuw zullen bijbrengen, kunnen we niet anders dan het communicatieve aspect op de voorgrond plaatsen. Onze school wil verbinden en ervoor zorgen dat onze leerlingen aan zelfzekerheid winnen om in een globaliserende samenleving hun mannetje/vrouwtje te staan.” (Catherine Vanaise, directeur GO! Atheneum De Ring Leuven)