donderdag 02 april 2020

Wel improviseren, niet uit het niets en niet blindelings

“Aan online tips en tools is er geen gebrek, maar er is weinig sturing vanuit de overheid en de onderwijskoepels.” Dat schrijft De Tijd, woensdag 1 april. Een korte terugblik op hoe het GO! dit de voorbije weken aanpakte en in allerijl – maar niet uit het niets – afstandsleren uit de grond stampte.


In de late avond van 12 maart, vandaag precies drie weken geleden, kondigde de federale regering tijdens haar persconferentie aan wat al in de lucht hing en toch verrassend binnenkwam. Scholen organiseren vanaf 16 maart opvang én afstandsonderwijs. Reeds dag één stuurt het GO! zijn werking bij: de pedagogische begeleidingsdienst stelt crisisbegeleiders aan om directies te ondersteunen, een ploeg specialisten ondersteunt bij kwaliteitsvol afstandsleren. Al op 15 maart lanceert het GO! een website die alle informatie, tips, tools en het professionaliseringsaanbod voor scholen bundelt. Bijzondere aandacht gaat, al van bij de start, uit naar de kwetsbare jongeren, degenen die niet over elektronische tools beschikken of die thuis geen hulp kunnen krijgen. Er worden pakketjes thuis bezorgd, leerlingen of hun ouders kunnen ze op school afhalen, er worden alternatieve manieren gezocht om deze leerlingen maximaal te bereiken.

Week 2: na de actie komt de evaluatie en bijsturing. GO! scholen krijgen een leidraad om bij te sturen op basis van de feedback die ze van ouders en leerlingen krijgen. Is het haalbaar voor iedereen? Alle leerlingen bereiken en de beste onderwijskansen bieden zijn de ambities.

Week 3 ligt de focus op effectiviteit. GO! scholen krijgen tools om in beeld te brengen of kinderen tot leren komen. Die monitoring biedt hen meteen een startpunt om na de paasvakantie met nieuwe leerstof aan de slag te kunnen gaan. De pedagogische begeleidingsdienst van het GO! komt deze week met een kwaliteitswijzer en werkt met VUB en UGent aan een handleiding digitale didactiek.

Het GO! vertrekt niet uit het niets. Eén week voor de nieuwe maatregelen lanceerde het GO! zijn strategie voor de komende tien jaar waarin ‘de school als concept’ de kiem vormt voor wat vandaag samen in sneltempo gerealiseerd wordt.

We deden heel veel ervaring en maakten op zeer korte tijd een gigantisch leerproces door. Deze lessen nemen we mee om na de crisis met zijn allen toekomstgericht en kwaliteitsvol onderwijs te blijven bieden.

Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

 

Persverantwoordelijke

David En Nathalie 00

Nathalie Jennes & David Janssens

02 790 95 35

persdienst@g-o.be

Modernisering secundair onderwijs

future_shutterstock_1263922855.jpg
  • Op 1 september 2019 ging de modernisering van start. Om elke leerling het beste onderwijs te bieden op maat van zijn talenten, interesses en mogelijkheden, werd het secundair onderwijs hertekend. Nieuwe eindtermen zijn door de overheid ontwikkeld, de autonomie van de school wordt meer benadrukt en voor het realiseren van het curriculum moeten leraren afspraken maken met elkaar.

    Leerjaar na leerjaar zal de modernisering verder worden uitgerold. Op deze pagina maken we je kort wegwijs in de modernisering van het secundair onderwijs.

Lees meer over Modernisering secundair onderwijs