donderdag 13 juni 2019
robotkruiptinzijnpen.JPG

Robot kruipt in de pen

Sinds maart 2019 zet GO! basisschool De Kleine Prins in Diest een schrijfrobot Sqriba in om kleuters van de derde kleuterklas en leerlingen van het eerste en tweede leerjaar te leren schrijven. De robot ondersteunt de leerkracht en helpt de kinderen hun schrijfvaardigheid individueel en op maat te automatiseren. De robot is ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit van Delft en de Haagse Hogeschool.

Schrijfrobot geeft “les op maat" aan elk kind

Sqriba is een schrijfrobot, door de Technische Universiteit van Delft en de Haagse Hogeschool ontwikkeld om kinderen te leren schrijven of hun bestaande handschrift te verbeteren. “De basis is een pen die door een magneet wordt aangestuurd”, vertelt Tom Hoeyberghs, directeur van GO! basisschool de Kleine Prins. “Wanneer de kinderen de pen vastpakken, voelen ze de pen vanzelf bewegen. De Sqriba stuurt de hand van de leerling en zorgt er op die manier voor dat de juiste beweging aangeleerd wordt. Bovendien krijgen de leerlingen via een hoofdtelefoon ook aangepaste instructies van de robot”, gaat Tom Hoeyberghs verder. “Kinderen leren zo de juiste start- en eindpositie van de letter, de juiste lettervormen, en de juiste letterovergangen. Maar wat voor ons nog belangrijker is, is dat de robot echt maatwerk kan bieden voor elke leerling.”

“We kunnen dankzij de robot voor elke leerling een apart traject aanbieden”, vult juf Miranda, leerkracht van de eerste graad aan. “Voor elk kind afzonderlijk bepalen we hoeveel er geoefend wordt, op welke letter en aan welk tempo. Dat zorgt ervoor dat elk kind per week veel meer en vooral veel gerichter kan oefenen op de schrijfmotoriek. Het oefenen op de Sqriba wordt voor iedereen mee ingepland in het individueel contractwerk per week. De robot vervangt de juf of meester niet, maar is een extra aanvulling op ons standaard schrijfonderwijs.”

Leren schrijven in digitaal tijdperk blijft belangrijk

Over de vraag of leren schrijven nog zinvol is in het digitaal tijdperk is de wetenschap unaniem. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat goed leren schrijven ontzettend belangrijk is voor de algehele ontwikkeling van een kind”, gaat Tom Hoeyberghs verder. Het stimuleert het brein, is goed voor de fijne motorische ontwikkeling, structureert je gedachten en bevordert het geheugen en het leren van nieuwe talen. Bovendien stellen wetenschappers een verband vast tussen de schrijf- en de leessnelheid en levert schrijven meer ideeën op. We kunnen dus zeker stellen dat we met Sqriba meer doen dan enkel een mooi handschrift afleveren”, rondt Tom Hoeyberghs af.

Eerste resultaten zijn zichtbaar

De schrijfrobot Sqriba is in maart van dit schooljaar geïnstalleerd in basisschool De Kleine Prins en was de eerste robot in zijn soort in België. Intussen zijn de eerste resultaten in de klas zichtbaar. “We zien dat de leerlingen graag schrijven dankzij de robot, waardoor ze zeer regelmatig oefenen, wat het automatiseren bevordert”, aldus juf Miranda. “Na het oefenen met de robot maken we telkens de transfer naar het blad en het gewone potlood. Het is opvallend hoeveel vooruitgang de leerlingen op korte termijn maken op het vlak van leesbaar schrijven. Ook al zet Sqriba louter in op het technisch schrijven, toch zien we dat de leerlingen meer plezier krijgen in het schrijven en daardoor ook grotere sprongen maken in het creatief en inhoudelijk schrijven”.

robotkruiptindepen_2.jpg