vrijdag 13 september 2019
samenwerking pbd-go en poc-clb.JPG

Samen zorg dragen voor klachten

Het GO! blijft werken aan een oplossingsgerichte en informele aanpak van klachten. Wij blijven op zoek gaan naar een manier om de verstoorde relatie zo snel mogelijk te herstellen. Al jarenlang maken wij gebruik van een eenvoudige en laagdrempelige klachtenprocedure en worden klachten en deelaspecten ervan systematisch gemonitord. Door een zicht te krijgen op de aangekaarte problematiek kunnen we vaak het probleem verhelpen of de situatie verbeteren. Werken aan kwaliteit is en blijft een continu proces en een uitdaging, maar dankzij een doorgedreven klachtenmanagement kan daar mee vorm aan worden gegeven.

Klachten in cijfers

Het GO! ontving in totaal 321 klachten (Cf. infografiek). Tegenover de 347 klachten in 2017 is het aantal klachten met 7,5% gedaald. Drie klachten betroffen de werking van de centrale diensten van het GO!; de 318 andere werden ingediend bij een scholengroep en betroffen de werking van een school of de betrokken scholengroep zelf.

Driekwart van de ingediende klachten was ontvankelijk; het resterende kwart kon niet of hoefde niet behandeld te worden volgens de behandelingscriteria. Ter vergelijking: in 2010 was slechts de helft van het aantal ingediende klachten ontvankelijk.

 

klachten_in_cijfers.JPG

Van de 240 ontvankelijk bevonden klachten werden er 167 na behandeling als gegrond of deels gegrond beschouwd. Dit is bijna 70%; nooit eerder lag het percentage zo hoog. Het lijkt erop dat klagers steeds doelbewust(er) een klacht indienen en vaak blijkt die bovendien terecht te zijn.

Nooit eerder was het aandeel klachten ingediend door leerlingen of cursisten zo groot (ruim 9%). Het gaat bijna om een verdubbeling tegenover de voorbije jaren. In het GO! staat de leerling centraal, wij laten hun stem niet verloren gaan.

 

leerlingen_of_cursisten2018.JPG

De centrale klachtencoördinator fungeert als aanspreekpunt, ook voor meldingen en klachten die men conform de GO! klachtenprocedure aan de betrokken school of scholengroep moet richten. Over alle scholengroepen en onderwijsniveaus heen werden in totaal 105 meldingen en klachten geregistreerd. Het merendeel van de klagers werd doorverwezen naar de school (of instelling) of de scholengroep waar de klacht zich voordeed en behandeling aangewezen was. Een 11-tal klachten werd - in samenspraak met de klager - integraal voor behandeling doorgestuurd naar de scholengroep in kwestie. Voor 12 andere klachten had de betrokken school of scholengroep expliciet om ondersteuning gevraagd. Deze cijfers liggen grotendeels in lijn met de voorgaande jaren.

Klachtenbeeld

Het klachtenbeeld lijkt sterk op dat van de voorgaande jaren; het is bijzonder veelzijdig en divers. Sommige onderwerpen keren steeds terug, andere items drijven mee op de golven van de actualiteit.

40% van de klachten van burgers bevat een bezwaar tegen een handeling of houding van de directeur of een personeelslid van een school of instelling. Klachten over zorg en begeleiding van leerlingen (al dan niet met specifieke noden), informatieverstrekking, orde- en tuchtmaatregelen ten aanzien van leerlingen en financiële zaken behoren al een aantal jaren tot de top vijf. Het feit dat men ogenschijnlijk steeds blijft klagen over dezelfde dingen betekent niet noodzakelijk dat er niet wordt ingespeeld op de problematiek. De permanente in- en uitstroom van personeelsleden enerzijds en de wijzigende schoolpopulatie anderzijds maken dat de cyclus zich constant herhaalt. Het blijft dus belangrijk alert te blijven voor signalen en samen naar oplossingen te zoeken. Er is permanent nood aan concrete acties en beleidsinitiatieven die zich op deze thema’s toespitsen.

Van de klachten ingediend door personeelsleden gaat het merendeel (40%) over een handeling of houding van de eigen directeur of een collega. De daling die in 2017 zichtbaar werd (van meer dan 50% naar 45,3%) zet zich verder.

Bij het opvragen van de gegevens over de klachtenbehandeling in de voorbije drie jaar werd specifiek gepolst naar klachten over vier actuele beleidsthema’s, met name: armoede, de vluchtelingenproblematiek, levensbeschouwing en de toepassing van het M-decreet. Opnieuw merken wij dat het aantal formele klachtendossiers dat hierover bij een scholengroep werd ingediend nog steeds beperkt is. Dit betekent evenwel niet dat deze problematiek niet leeft ter plaatse. Uit andere rapporteringskanalen blijkt dat dit wel degelijk hot items zijn maar uit de klachten ingediend in het voorbije jaar blijkt dit (nog) niet. Het zijn in eerste instantie de lokale directeurs die met deze thema’s te maken krijgen en die meteen op de problematiek kunnen inspelen. Het is slechts wanneer men niet tevreden is over de al dan niet aangereikte oplossing dat men bij de betrokken scholengroep een formele klacht indient.

Aanbevelingen en verbetervoorstellen

De scholengroepen hebben heel wat concrete suggesties en voorstellen gedaan, die meteen aangeven waar men nood aan heeft, vaak om de dienstverlening ter plaatse te vrijwaren en verbeteren. Maar er werden ook acties uitgewerkt die voor het hele GO! kunnen worden uitgerold. Soms gaat het om zeer praktische zaken zoals opleidingen of registratiesjablonen, soms over beleidsaspecten waarop men via het uitgebreide nascholingsaanbod kan inspelen wanneer bepaalde problematieken of evoluties via klachten aan het licht komen.

In het voorbije jaar was er aandacht voor diverse aspecten van bemiddeling. Er werden opleidingen ontwikkeld en aangeboden, zowel op maat van klachtencoördinatoren als voor directeurs en andere betrokken actoren. Een behandeling op maat, werken met waarden, kwaliteitsvol contact en samen zorg dragen voor klachten: die principes vormen nog altijd de rode draad in de klachtenbehandeling van het GO!.

Aan de slag gaan met de resultaten van de klachtenbehandeling en het klachtenmanagement vormgeven is en blijft een uitdaging en een voortdurend veranderings- en leerproces. Het sluit aan bij onze baseline ‘Samen leren samenleven’ en onze zes kernwaarden respect, gelijkwaardigheid, oprechtheid of eerlijkheid, openheid, betrokkenheid en engagement. De klachtenbehandelaars in de scholen(groepen) en de klachtencoördinatoren van de diverse geledingen hebben hun rol te spelen, in overleg met veel andere medewerkers. Samenwerken biedt absoluut een toegevoegde waarde en vormt de sleutel om mee vorm te geven aan een overtuigend klachtenmanagement dat vruchten kan afwerpen.

Meer details over de klachtenbehandeling in het GO! zijn te vinden op GO! pro, het kennisplatform voor de GO! professional. U vindt er de gecoördineerde rapporten die het GO! conform het Vlaamse Klachtendecreet jaarlijks voor 10 februari bij de Vlaamse Ombudsdienst inlevert.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...