donderdag 21 november 2019
BS Windekind Roeselare5.jpg

Weer of geen weer, elk windekind telt mee

Geen kind is hetzelfde. Maar dat wil niet zeggen dat we ze niet op gelijke voet (horen te) behandelen. En ook dat wil dan weer niet per se zeggen dat iedereen dezelfde aanpak krijgt. Als de noden variëren liggen de oplossingen vaak ook wat uiteen. Genoeg ruimte maken voor ontplooiing, fysiek én mentaal, dáár draait het om. En net daarvoor zetten ze dit najaar in GO! basisschool Windekind in Roeselare de rode neuzen massaal op.

BS Windekind Roeselare.jpg

Iedere leerling moet zich thuis kunnen voelen op school, vinden ze in GO basisschool Windekind in Roeselare. Dat is natuurlijk wel makkelijk gezegd, maar niet altijd zo eenvoudig te realiseren. Daarom is het belangrijk dat het hele team zich ervan bewust is dat dáárin de grootste factor tot onderwijssucces ligt. Dat inzien en dat ook aanvoelen, daar begint het allemaal mee. Het initiatief van rodeneuzendag sluit daar prima bij aan. Niet alleen zorgt het voor meer aandacht voor deze welzijnsthematiek, de benefietacties zorgen er ook voor dat er extra financiële middelen komen om enkele ingrepen in de school door te voeren die dat welzijn van iedereen ook echt een duwtje in de rug kunnen geven.

Ruimte voor time-in

Zo willen ze op de speelplaats meer aangename hoeken creëren waar leerlingen zich op verschillende manieren kunnen uitleven. Er komt bijvoorbeeld een ‘stille hoek’ waar kinderen die tijdelijk nood hebben aan wat extra rust terecht kunnen. Tegelijk plannen ze ook nieuwe speelkoffers met allerlei sport- en spelmateriaal voor de kinderen die behoefte voelen om zich eens flink uit te leven. Op die manier is er keuze. Binnen de klassen worden bovendien ook de zogenaamde ‘time-inruimtes’ verder uitgebreid. Iedere klas heeft een terugtrekplekje waar leerlingen naartoe kunnen als ze even een ‘moeilijker’ moment kennen om daar hun evenwicht terug te vinden. Dat geeft het kind wat ruimte, maar ook de rest van de klas én de leerkracht. Al mag dat uiteraard geen excuus zijn om niet aandachtig te blijven voor mogelijke moeilijkheden die hardnekkiger van aard zijn.

Carwash en neuzekesverkoop

Om deze projecten te verwezenlijken opende een groep leerlingen een pop-upcarwash. Al dat wassen, inzepen, afspoelen en schoonzeemen bracht een mooie €310 op. Een ‘neuzekes’-verkoop op de markt van Roeselare bracht dan weer €215 in het laatje.

Naast deze twee grote acties verkochten de kleuters ook nog cupcakes en werkten de leerlingen van de tweede graad een kunstproject uit. Het platform ‘Tekenfund’ geeft de leerlingen de kans om een eigen ontwerp te maken voor diverse dragers zoals mokken en placemats. Meteen het ideale souvenir voor de rodeneuzenkopers van dienst.