donderdag 15 oktober 2020
Contextkaart Rh

Breng de thuiscontext in kaart

De thuiscontext van leerlingen doet ertoe. Eigenlijk altijd. Maar in coronatijden met quarantainedreiging en gedeeltelijke isolatie is het des te meer in het belang van je leerlingen om die thuissituatie goed in te kunnen schatten. In GO! atheneum Antwerpen werken ze sinds kort met contextkaarten.

De kleurcode hebben scholen niet in de hand. Dat hangt immers voor een groot deel af van de mate waarin het virus zich in het land verspreidt. Maar hoe we op het terrein, in de school zelf, de zaken aanpakken, daar is gelukkig wel wat manoeuvreerruimte. Zo werken ze in het GO! atheneum Antwerpen sinds kort met contextkaarten waarmee ze de thuiscontext van leerlingen preciezer kunnen inschatten en daarmee ook nauwkeuriger kunnen inspelen op de noden en behoeften van de leerlingen.

Een vrij eenvoudig en praktisch instrument om vervolgens gerichter te kunnen toewerken naar dié specifieke didactische en logistieke ondersteuning waar de leerling in kwestie het meest behoefte aan heeft. Ook dat is werken aan kwaliteit voor iedereen.

De contextgegevens worden per klas geregistreerd in een klascontextkaart. Samen vormen die de input voor de schoolcontextkaart.

In het GO! atheneum in Antwerpen zijn ze er alvast van overtuigd dat dit heel wat blinde vlekken kan vermijden en daarmee ook leerachterstand en andere negatieve neveneffecten bij tal van leerlingen.

quote icoon

Dit kaartsysteem helpt ons op een vlotte manier de juiste informatie in te winnen, de leerlingen de nodige ondersteuning bieden via afstandsonderwijs en dit ook overzichtelijk op te volgen.

— Karin Heremans, directeur GO! atheneum Antwerpen