GO! zet in op innovatief onderwijs met computationeel denken
IXZO, leren doe ixzo!
Wat je moet weten over het nieuwe vak ‘actief burgerschap’
Het GO! stijgt naar 201 171 leerlingen
GO! scholengroep Fluxus ziet levenslicht
GO! doet ook in 2017 mee met Music for Life
Co-teaching op school: de kracht van samen
GO! zkt. nieuwe raden van bestuur
Loop geen vorige edities mis
Steeds meer GO! scholen gaan in de klas aan de slag met computationeel denken. Computationeel denken leert kinderen en jongeren, in de basis, problemen oplossen zoals computersystemen dat doen. Tijdens de conferentie Taccle 3 Coding werden meer dan 200 leraren en (internationale) onderwijsprofessionals in het Vlaams Parlement ingewijd in het project.
Taccle 3 is een Europees Erasmus+ project dat leraren van basisscholen, de eerste graad secundair onderwijs en iedereen die bezig is met leren programmeren aan kinderen van 4 tot 14 jaar ondersteunt.
Heel wat Europese landen introduceren computationeel denken en programmeren in het curriculum. In sommige landen is dit al een verplicht onderdeel, in andere landen is men ermee bezig. Er zijn onderling wel wat verschillen, maar haast overal omvat dit programmeren, bedienen van de technologie en logisch denken.
In Vlaanderen is programmeren niet verplicht opgenomen in het curriculum. Voor wie er toch mee aan de slag wil is Taccle 3 een prima hulpmiddel.
Op www.taccle3.eu vind je kant en klare lessen die het Taccle 3-team ontwikkeld en getest heeft, inbegrepen de problemen die zij hierbij ervaren hebben. Je vindt er ook handleidingen over hoe je bepaalde software of materialen kan gebruiken en downloadbare bronnen zoals kaartspelen, werkbladen of ander werkmateriaal.
Dit initiatief kadert binnen het GO! strategisch plan (het GO! garandeert kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen).
Enkele sfeerbeelden van het slotevenement van Taccle 3 op vrijdag 6 oktober in het Vlaams Parlement.