Via Kunstkuur krijgen leerplichtscholen de kans om hun beleid rond kunst en cultuur te versterken, dankzij een verbindende samenwerking met een academie, die op die manier ook expertise binnenhaalt. Kunstkuur stimuleert de samenwerking tussen een school uit het basis-, secundair of hoger onderwijs én een nabijgelegen academie. Zo zorgen ze er voor dat nog meer kinderen de kans krijgen om te genieten van kunst en cultuur. Cultureel bewustzijn en culturele expressie helpen jongeren immers om de uitdagingen van morgen zelfbewuster aan te gaan.
Tijdens de goedkeuringsronde van 2019 zijn er 3 GO! academies geselecteerd die hun project vanaf 1 september 2019 konden opstarten. Het betreft:
In 2020 zullen ongetwijfeld bijkomende GO! projecten kunnen opstarten.
Naast deze 3 projecten, zijn er nog 18 andere projecten waarbij een GO! instelling van het kleuter-, lager of secundair onderwijs een kunstleerkracht over de vloer krijgt.
Het betreft de volgende instellingen en projecten:
Binnen Kunstkuur kunnen academies voor deeltijds kunstonderwijs samen met een school uit het basisonderwijs, secundair of hoger onderwijs een samenwerking aangaan voor 3 schooljaren. Zij ontvangen hier de nodige middelen voor.
Hoe samenwerken binnen Kunstkuur?
De leerkracht uit het deeltijds kunstonderwijs komt in het kader van de lessen muzische vorming in de klas. Dit heeft als voordeel dat leerlingen die van thuis uit niet altijd even gemakkelijk in contact komen met kunst en cultuur, laagdrempelig de academie leren kennen. Daarnaast maakt het ook uitwisseling van expertise tussen de leerkrachten onderling mogelijk. De uitwisseling vormt een nascholing voor de leerkrachten leerplichtonderwijs, die tegelijkertijd hun collega’s uit het deeltijds kunstonderwijs kunnen ondersteunen op pedagogisch vlak.
Binnen het GO! zijn er 3 academies geselecteerd die hun project vanaf 1 september 2019 kunnen starten in de desbetreffende partnerscholen. We zetten deze projecten graag in de kijker!
Dit project vormt een samenwerking tussen de GO! muziekacademie Willebroek en de GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs Groenlaar.
Binnen dit project wil men enerzijds de leerlingen uit het buitengewoon onderwijs laten kennismaken met alle mogelijke muzische vormen van het deeltijds kunstonderwijs. Anderzijds wil men ook de expertise van de leerkrachten uit de secundaire school delen met de leerkrachten uit het dko, die minder ervaring hebben in het werken met leerlingen met beperkingen. Er wordt gewerkt met een groep van 30 leerlingen tussen de 13 en 24 jaar. Een belangrijk doel is om opleidingsvormdoorbrekend te werken, ongeacht de individuele typering of de opleidingsfase waarin de leerling zich bevindt. Er zal op een gedifferentieerde manier te werk gegaan worden, opdat iedere leerling kan bijdragen naar zijn eigen mogelijkheden. Het eindresultaat zal een musical/muziektheater worden, ‘Bengels on stage’, dat opgevoerd zal worden tijdens een toonmoment in de academie.
Dit project is een samenwerking tussen KASKA, de GO! academie voor beeldende kunsten in Antwerpen en de GO! freinetschool De kRing Berchem.
Binnen dit project wil men via coteaching een ontdekkingsreis aanbieden aan de leerlingen om hun beeldende talenten te ontdekken en hun vaardigheden verder uit te diepen. De bedoeling is om op die manier te komen tot een databank voor het domein beeldende kunsten waar alle leerkrachten lager onderwijs uit kunnen blijven putten, ook na afloop van dit driejarig project. Het eindresultaat van het project is, naast de databank, ook een eindvoorstelling in het CC Berchem. Die voorstelling zal vakoverschrijdend en domeinoverschrijdend opgebouwd worden vanuit de freinetmethode en zal gecreëerd worden vanuit de ervaringen van de leerlingen zelf. De muzikale ondersteuning van de apotheose zal komen vanuit de GO! muziekacademie in Antwerpen.
In dit project wordt er samengewerkt tussen de GO! school voor beeldende kunsten Tongeren en de GO! basisschool Atheneeke.
Dit goedgekeurd project bouwt verder op een samenwerkingsinitiatief dat op eigen initiatief al van start was gegaan in het huidige schooljaar. Men wil binnen dit project inzetten op het verdiepen en leren kennen van verschillende technieken en materialen om zelf op een beeldende manier aan de slag te gaan en de eigen talenten te laten ontwikkelen. Tijdens de komende 3 schooljaren wil men hier verder op inspelen door verschillende materialen, kunstenaars en stromingen in het licht te zetten om te komen tot een mooi naslagwerk, gekoppeld aan de kunstgeschiedenislijn – van de prehistorie tot nu. Om alles uit dit project te halen, zal men samenwerken met een aantal externe partners, met onder meer het Huis van het Kind en met een grootvader van een leerling die uit Irak is gevlucht en een masterdiploma heeft in de kunsten en de kalligrafie. Er zullen atelierbezoeken, voorstellingen en expo’s plaatsvinden om de leerlingen onder te dompelen in de wereld van de beeldende kunsten en zo hun fantasie te prikkelen.