Verder bouwen aan ons pedagogisch project
"De honderden aanwezigen komen allemaal met hun eigen bekommernis en delen het besef - door hun ervaringen in het veld - dat het GO! enkele grote uitdagingen moet aanpakken. Wat me opvalt en blij maakt, is de positieve houding en het enthousiasme. Onze medewerkers zijn trots om erbij te zijn. De Staten-Generaal is ook een moment om ons samenhorigheidsgevoel te beleven. Je voelt dat de geesten op dezelfde golflengte zitten en dat iedereen aan het einde van de rit eenzelfde einddoel voor ogen heeft: gelukkige leerlingen die zich goed voelen op school en in onze maatschappij. Het is fijn om die trots over ons project te zien in de glimlach van de aanwezigen. En het versterkt ook de draagkracht van ons pedagogisch project.
Het GO! is een onderwijsnet waarin het respect voor de andere ingebakken zit in het DNA. Om dat respect te behouden, grijpt deze Staten-Generaal de gelegenheid aan om gezamenlijk vanuit de discussie tot nieuwe bouwstenen te komen voor ons vernieuwd pedagogisch project. Het huidige project, gecombineerd met onze sterke waarden, vormt al een heel stevige basis voor de samenleving van morgen. Wat goed is, moet je ook koesteren. Maar het zou mooi zijn als uit deze Staten-Generaal enkele nieuwe bouwstenen naar voren komen die dit kunnen versterken."
Samen leren samenleven
"We moeten verder gaan dan kennis overdragen over deze veranderende maatschappij, we moeten ook de weg tonen over hoe samen te leven met al onze verschillen. Vandaar het thema van ons vernieuwd pedagogisch project, samen leren samenleven. Ons einddoel gaat verder dan de dialoog aangaan, het gaat om écht samenleven. Hoe we dat moeten aanpakken, is voor een groot deel een taak van het onderwijs en daar willen we met het GO! voluit voor gaan. Ook al weten we niet hoe onze maatschappij er over pakweg 25 jaar zal uit zien. De kracht van ons net ligt ook daarin, in de knop kunnen omdraaien en te vernieuwen.
Het oubollige imago waarmee we soms nog te kampen krijgen, klopt al lang niet meer. We zijn vooruitstrevend en innovatief en bieden een verfrissend onderwijsalternatief aan met een open blik. Die openheid wordt gewaardeerd door onze jongeren en onze medewerkers.
De vraag vandaag is of we gelijke tred kunnen houden met de snel veranderende maatschappij. We moeten vermijden niet te kunnen volgen door vooruit te kijken. Een vernieuwd pedagogisch project zal ook vernieuwend zijn door het voortouw te nemen."
Vernieuwing door overleg
"Voor het vernieuwd pedagogisch project vertrekken we dus niet van een blanco lei. In 2015 hebben we er al een heel kwalitatief en kwantitatief voortraject erop zitten. Zowel directies, leerkrachten, ouders en leerlingen werden daarbij geconsulteerd om zo een breed gedragen basis te creëren en de grote lijnen van het vernieuwde pedagogisch project uit te tekenen. Dat hebben we ondertussen ook al kwantitatief uitgewerkt met de inspraak van veel partners.
De resultaten van dit voortraject kwamen aan bod tijdens de Staten-Generaal en stuitten niet op veel weerstand. Logisch, want er is niets verrassend aan de waarden die we zo belangrijk vinden. Respect, openheid en eerlijkheid blijven bovenaan staan. Tijdens de masterclasses werden de grote lijnen uit het voortraject verder uitgediept met ruimte voor gedachtewisseling. Knelpunten konden daar naar boven komen. Ik was zelf ook verrast door zaken die aan bod zijn gekomen tijdens de lezingen van Jeffrey Tyssens en Freddy Mortier, die we ook zullen meenemen in de verdere uitwerking. Het document dat we met de Raad nu uitwerken leggen we opnieuw voor aan de basis. Het is geen oefening over de hoofden heen."
.