Het einde van het schooljaar nadert met rasse schreden. En hoewel de zomervakantie al lonkt, heerst er nog heel wat bedrijvigheid in onze scholen, scholengroepen en het Huis van het GO!.
Spijbelen blijft een nijpend probleem in veel secundaire scholen. Dat was ook het geval in GO! lyceum Gent. Tot de school besliste om het roer om te gooien en nestleraars aan te stellen. De nestleraars spelen in op individuele noden en motivaties van leerlingen en dringen zo spijbelgedrag en vroegtijdige schooluitval terug.
Hoe ga je om met de controversiële interpretatie van verzen uit de Koran? En wat met complotdenken? Het zijn vragen waar islamleerkrachten steeds vaker mee te maken krijgen. In een nieuwe opleiding geven het GO! en de inspectie islam 600 Vlaamse islamleraren de nodige handvatten mee om beter om te gaan met de toenemende polarisatie in de samenleving.
Leerlingenparticipatie is meer dan een modewoord. Het GO! wil dat er in elke school een participatief klas- en schoolklimaat heerst waar alle leerlingen inspraak kunnen hebben. Door te participeren leren jongeren o.a. mee verantwoordelijkheid te dragen, na te denken, te discussiëren, rekening te houden met verschillende meningen en compromissen te sluiten. Maar welke bouwstenen heb je nodig om leerlingen succesvol te laten participeren?
Het einde van het schooljaar nadert met rasse schreden. Een moment waarop leerlingen geëvalueerd worden, maar ook de ideale gelegenheid om zelf even tijd te maken voor reflectie: wat ging goed, wat kon nog beter, waarin wil ik me verder bekwamen?
Leraren die stimuleren, enthousiasmeren, kansen geven en op een bevlogen manier elke dag opnieuw weer voor de klas staan: onze GO! scholen zitten er – gelukkig maar – vol mee. En dat werd ook opgemerkt door de redactie van Klasse. Zij riepen meester Christophe Laes van GO! basisschool Hertog Jan in Kortenberg uit tot Leraar van het Jaar 2017.
Stel: er staat een leegstaand kinderdagverblijf op je schoolterrein. Wat doe je ermee? GO! basisschool De Regenboog uit Brugge kwam voor de keuze te staan en ging resoluut voor een vernieuwend project. De crèche werd een innovatiecentrum waar leerlingen van de hele scholengroep de principes van onderzoekend en ontwerpend leren kunnen ontdekken.
Laurens heeft een verlamming aan de rechterzijde van zijn lichaam. Desondanks zit hij in het zesde jaar moderne talen in GO! atheneum Redingenhof met een topsportstatuut. Vorig jaar won hij zelfs goud op de Paralympisch Spelen.
Een tijdje geleden lanceerden we een oproep. We gingen op zoek naar enthousiastelingen die GO! ambassadeur op de sociale media wilden worden. Mensen met een passie voor onderwijs die hun weg kennen op Twitter, Facebook en LinkedIn. Vanaf dit schooljaar zetten wij elke maand een van die ambassadeurs in de kijker. Deze maand is Claudia Filtjens aan de beurt. Lees mee en ontdek de mens achter het medium!