woensdag 06 maart 2024
Leerlingen Hybride Leren Verzorging Hoboken Rh

A match made in … provincie Antwerpen

De zorg is een beroepssector waar heel veel handen nodig zijn. Veel instellingen zijn dan ook voortdurend op zoek naar nieuwe en goed opgeleide krachten. Om de match te helpen maken tussen onderwijs en werkveld voorziet het provinciebestuur in de regio Antwerpen in ondersteuning voor scholen en zorginstellingen. Met het project Zorgplekleren bijvoorbeeld. GO! atheneum Hoboken en GO! campus Het Spoor in Mol zijn twee scholen van het GO! die op het aanbod van de provincie ingingen. Deze week belicht Annick Haesaerts, beleidsondersteuner Onderwijs-Arbeidsmarkt bij het GO! de samenwerking tussen GO! atheneum Hoboken en woonzorgcentrum Hollebeek.

Zorgplekleren

Zorgplekleren is een project van het flankerend onderwijsbeleid van de Provincie Antwerpen. Het bracht in een eerste fase 5 duo’s van scholen en woonzorgcentra samen voor een intensieve samenwerking binnen een leergemeenschap, waarbij opleiding in de beroepspraktijk gebeurt. De provincie reageert hiermee op de roep van de zorgsector naar meer instroom van gekwalificeerde profielen. Het project van de provincie wil opleidingen in de zorgsector ondersteunen en leerlingen sterker in hun traject zetten door ze op te leiden in en samen met de beroepspraktijk in levensechte leerkansen. De provincie biedt financiële ondersteuning aan de zorginstellingen en inhoudelijke ondersteuning aan de duo’s voor de uitrol van een levensechte leeromgeving in een zorgbedrijf. Het is de bedoeling meer en goed opgeleide handen in de zorg te krijgen. GO! atheneum Hoboken en GO! campus het Spoor namen intussen deel aan de eerste fase van dit project.

GO! atheneum Hoboken

In GO! atheneum Hoboken begint de lesdag voor de leerlingen van 7 Thuis- en bejaardenzorg om 7 uur ’s ochtends. Ik bel aan bij een van de bewonersflats in het woonzorgcentrum Hollebeek in Hoboken. Dit is de hybride leeromgeving van GO! atheneum Hoboken. Geen gewoon leslokaal maar een echte leeromgeving in ‘het bedrijf’ dat zo’n woonzorgcentrum ook is. De 16 zevendejaars ‘wonen en leren’ hier 3 dagen per week.

Wanneer de deur opengaat zitten alle leerlingen en leerkrachten in hun uniform van het woonzorgcentrum enthousiast te wachten. Het vroege uur schrikt hen niet af. Ze zijn het ondertussen gewoon. Ze worden opgeleid voor de realiteit van de werkvloer. Anja en Maggy vatten de briefing aan. Maggy is een zijinstromer die haar job als leerkracht combineert met een deeltijdse opdracht in het ziekenhuis. Iris (wzc Hollebeek) komt binnen met de takenlijst en de oefenmaterialen.

Een jaar geleden startten de leerkrachten Anja Vermeulen en Maggy Van de Perre met de samenwerking met wzc Hollebeek en de voorbereidingen voor het zorgplekleren. Anja en Maggy worden in de serviceflat en op de werkvloer bijgestaan door Iris van het woonzorgcentrum. In de flat worden de huishoudelijke taken ingeoefend, in andere delen van het woonzorgcentrum de zorgtaken. Zodra de leerlingen dit onder de knie hebben gaan ze oefenen bij de zorgvragers. In Hollebeek gaan alle praktijklessen door. Voor de stages zitten de leerlingen verspreid over verschillende Antwerpse woon-zorgcentra.

De leerlingen ontwikkelen een grote zelfstandigheid en leren vooral werken in team. Peerlearning staat centraal: leerlingen leren van elkaar, sturen mekaar bij, ondervragen mekaar, … Ze krijgen ook veel taken en opdrachten die ze zelfstandig moeten uitwerken en tegen deadlines inleveren. Ze moeten in de eerste plaats zelf op zoek gaan naar informatie. Vervolgens kunnen ze wel terecht bij hun leerkrachten voor bijkomende toelichting of informatie. Dat versterkt hun zelfstandigheid.

Mariam, Wissal, Mariem en Arasya zijn vier leerlingen uit klas 7. Ze vertellen hoe zij een en ander ervaren: “In het begin was het moeilijk. Het was ingewikkeld en het betekende een grote aanpassing voor ons. Maar we zijn eigenlijk allemaal blij dat we op deze manier kunnen leren. We worden veel zelfstandiger en veel beter voorbereid op ons beroep. We merken dat we nu veel meer ons best doen. Het lukt nu heel goed om hier te leren, te oefenen en te werken. We krijgen weliswaar veel taken en opdrachten, maar die zijn veel leuker omdat we echt het gevoel hebben dat dit ertoe doet.” Je kan onmiddellijk de theorie in praktijk omzetten,” vult Mariem aan. “Ik merk dat ik veel sneller leer en veel beter onthou. En je kan hier praten met de bewoners en leren omgaan met hun emoties en hun angsten. Dat lukte niet met de poppen op school. Dit is veel leuker en veel echter. Ik weet nu zeker dat ik echt een hart heb voor de zorgsector.

Op tv

VRT stuurde een tv-ploeg ter plekke om deze samenwerking te capteren. Je vindt de reportage hieronder.

Meer informatie

Wie vragen heeft, meer informatie wil of zelf graag een samenwerking wil opstarten kan terecht bij Annick Haesaerts (0492 34 60 20 – annick.haesaerts@g-o.be )

Wie zich verder wil verdiepen in hybride leervormen kan terecht op deze website.

.

GO! nieuwsbrief