woensdag 19 juni 2019
Klasse_LVHJ2019_winnendteam1.jpg

Leraar van het Jaar zijn er vier uit Schoten

Co-teachers Bert Ameloot, Kristof De Bruyn, Marijke Callens (op de foto) en Machteld Meyen van het GO! atheneum Schoten krijgen samen de eretitel ‘Leraar van het Jaar 2019’. Ze werden gekozen uit bijna 2500 genomineerde teams. Met de symbolische prijs zet onderwijsmagazine Klasse - in aanwezigheid van minister van Onderwijs Hilde Crevits - alle mensen in onderwijs in de bloemetjes voor hun dagelijkse inzet.

Sterk onderwijs maak je niet meer alleen

De Leraar van het Jaar is dit jaar een team. Want sterk onderwijs maak je samen. Een leraar moet anno 2019 veel competenties in huis hebben. Idealiter is hij een expert in lesgeven, ICT, zorg, differentiëren én biedt hij een antwoord op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt. Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje.

Klasse-hoofdredacteur Hans Vanderspikken: “Leraren die samenwerken zijn blijer in hun job en voelen zich meer betrokken bij hun school. In een team kan je fouten maken en leren van elkaar. Maar ook de leerlingen varen er wel bij: doordat leraren hun talenten samen voor hen inzetten, leren ze meer.”

Daarom wordt onderwijs meer en meer teamwerk. Denk aan co-teachers zoals het winnende team, of een innovatieve vakgroep die nieuwe leerlijnen uittekent, een directeursduo dat onderwijshervormingen in goede banen leidt, een team dat collega’s erbovenop helpt bij een dip … Allemaal teams die het verschil maken voor leraren én leerlingen.

“De leraar kan het niet meer alleen. Samenwerken is de enige oplossing”, aldus onderzoeker Charlotte Struyve (KU Leuven) in het Klasse-dossier over teamwerk. “Dat verlicht de druk en maakt lesgeven aangenamer. Onderzoek toont aan dat starters die deel uitmaken van een sociaal netwerk in hun school en ervaringen of lesmateriaal uitwisselen met collega’s, lagere intenties hebben om het beroep te verlaten.”

Meer teamwerk helpt startende én ervaren leraren en kan op lange termijn leraren aan boord houden. Toch werken Vlaamse leraren minder samen dan hun Europese collega’s. Struyve: “Het belang van teamwerk dringt meer en meer door, maar we hebben nog stappen te zetten.”

Winnende team doet aan teamteachen

Bert Ameloot, Kristof De Bruyn, Marijke Callens en Machteld Meyen geven samen 20 uur PAV en techniek aan 3 klassen 1B. Adjunct-directeur Claudine Boeckx nomineerde haar topteam: “1B-leerlingen, zonder een getuigschrift van de lagere school, hebben een rugzakje en dus extra zorg en aandacht nodig. Een leraar kan dat niet meer alleen.

Dus vroegen de leraren een jaar om te experimenteren. Nu geven ze al 2 jaar samen les met teamteaching, in plaats van elk apart aan een klas van 12 leerlingen. Ze sloopten eigenhandig de muren tot 1 groot klaslokaal. Leraar PAV Marijke: “Wij staan als vrienden voor de klas. De leerlingen voelen dat. Ouders vinden het meestal niet fijn als hun kind naar 1B moet. Maar als ze merken dat hun kind na alle tegenslagen en mislukkingen in de lagere school plots weer dansend naar school gaat, zijn wij ook tevreden. Met deze manier van samen lesgeven komen ze weer graag naar school en halen ze betere punten.

Leraar Techniek Bert: “Er gebeurt voortdurend vanalles in je klas en je hebt geen tijd om dieper op een leerprobleem in te gaan en zorg te bieden. Die problemen werden elk jaar erger. Daarom zijn we begonnen met co-teachen.”

Leerling Yazid merkt het verschil: “Met zo veel leraren, kunnen ze je sneller helpen en hebben ze tijd om alles goed uit te leggen voor een toets. Als er een klasgenoot iets niet goed kan, neemt een leraar die apart om het samen te doen.” Leerling Samia: “Ze zijn allemaal heel lief, maar kunnen ook streng zijn.”

Mama Debby: “Mijn kind krijgt nu veel meer de zorg die hij nodig heeft. Ze kennen allemaal zijn sterke en werken aan zijn zwakke punten.”