dinsdag 14 januari 2014

GO! Memorandum 2014: Herwaardering van de leerkracht staat centraal

Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft vanmiddag zijn memorandum 2014 voorgesteld, dit bevat concrete beleidsaanbevelingen voor de komende Vlaamse en federale regeringen. Opvallende voorstellen zijn een verlaging van de leerplichtleeftijd, een maximumfactuur voor de eerste graad van het secundair onderwijs en een grondige hervorming van de leerkrachtenloopbaan.

Niet alleen de politieke partijen zijn in de ban van de nakende verkiezingen, ook het GO! denkt al aan de volgende legislatuur. “Het GO! bestaat 25 jaar, in die periode is het onderwijs en de maatschappelijke context grondig veranderd,” zegt Eddy Baldewijns, voorzitter van de Raad van het GO!. “Met dit memorandum willen we duidelijk maken dat we positief op deze veranderingen moeten kunnen inspelen om onze onderwijsvisie te realiseren en elk kind en elke cursist kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden.” De tekst bevat dan ook een aantal opvallende voorstellen.

quote icoon

Met dit memorandum willen we duidelijk maken dat we positief op deze veranderingen moeten kunnen inspelen om onze onderwijsvisie te realiseren en elk kind en elke cursist kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden

— Eddy Baldewijns

Het pedagogisch project van het GO! stelt gelijke kansen en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen centraal. “Om dit te realiseren zijn we onder andere voorstander van een verlaging van de leerplichtleeftijd, zodat ieder kind ook naar het kleuteronderwijs gaat. We pleiten ook voor een maximumfactuur in de eerste graad van het secundair onderwijs,” zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck.

In het memorandum klinkt duidelijk dat het GO! een sterke hervorming van het secundair onderwijs wil. Het dringt aan op een algemene invoering van de hervorming opdat alle actoren ze gelijktijdig en kwaliteitsvol kunnen realiseren. Daarbij staan een brede eerste graad en uitgestelde studiekeuze centraal, maar ook de invoering van een netoverstijgende toetsing en een doorgedreven trajectbegeleiding in het kader van kwaliteitsvolle studiebegeleiding.

De herwaardering van het beroep van leerkracht is de rode draad doorheen dit memorandum. Het GO! wil de lerarenloopbaan mee hertekenen en pleit daarom voor het doorbreken van de vlakke loopbaan door het invoeren van een systeem met drie fasen: assistent-leraar, leraar en onderwijsexpert/domeinspecialist. Ook de herinvoering van het mentorschap en loondifferentiatie op basis van taakdifferentiatie zijn hierbij belangrijk.

 

quote icoon

Dit memorandum getuigt van een authentiek engagement, het vertolkt de stem van het GO! en ik ben er ontzettend trots op.

— Raymonda Verdyck

De krachten bundelen met de andere onderwijsverstrekkers is voor het GO! cruciaal. “Het is geen geheim dat mijn grote droom een onderwijs zonder netten is,” zegt Raymonda Verdyck. “Ik weet dat dit op dit moment niet haalbaar is, maar we willen alvast streven naar één officieel net. Daarom zullen we de samenwerking met de andere officiële onderwijsnetten zoveel mogelijk versterken en zo het efficiënt inzetten van mensen en middelen bevorderen.”

Dit memorandum is het resultaat van een uniek participatief traject, waar in totaal meer dan 11.000 mensen aan hebben meegewerkt, uit alle geledingen van het GO!. Ouders, leerlingen, leerkrachten, directeurs, pedagogen, en beleidsverantwoordelijken van het GO! hebben zich uitgesproken over de prioriteiten voor het onderwijs in Vlaanderen, het resultaat daarvan ligt vandaag op tafel. “Dit memorandum getuigt van een authentiek engagement, het vertolkt de stem van het GO! en ik ben er ontzettend trots op,” zegt Raymonda Verdyck.

Persverantwoordelijke

David En Nathalie 00

Nathalie Jennes & David Janssens

02 790 95 35

persdienst@g-o.be

Lerarenloopbaan

1 leerkracht - klas - les geven - lager onderwijs - verantwoordelijk - verticaal - taal.jpg
  • Vanuit de samenleving komen almaar meer uitdagingen op het onderwijs, de scholen en de leraren af.

  • Om scholen en leraren in staat te stellen hun kernopdrachten te vervullen trekt het GO! de kaart van sterke directies en van grotendeels zelfsturende lerarenteams.

  • Aanvangsbegeleiding, een voltijdse en zekere tewerkstelling en een leefbare taakinvulling zijn enkele van de aspecten waarop moet ingegrepen worden.

  • Door een gefaseerde loopbaan met groeimogelijkheden in te voeren blijft het beroep relevant en uitdagend in elke fase van het loopbaantraject.

Lees meer over Lerarenloopbaan