Wat doe je met de leerkracht die zegt: “Ik ben leraar Frans, geen welzijnswerker?”
Henk: “Ik heb daar begrip voor. Maar ik vraag dan ook om mee na te denken hoe we die perspectieven met elkaar kunnen verzoenen. Time-In ligt op de kruising van onderwijs, opvoeding, welzijn, leren en zorgen: die zaken kan je vandaag niet meer van elkaar scheiden. De strikte opdeling van didactische, pedagogische en psychologische interventies bedreigt de effectiviteit van scholen.”
Hoe kwam je met je passie voor gedrag bij het GO! terecht?
Henk: “Als psycholoog in een dagondersteunende dienst op school deed ik heel wat praktijkervaring op. Omdat ik beleidsmatig rond gedrag wilde werken en er hiervoor een vacature bij het GO! vrij kwam, moest ik geen twee keer nadenken. De slogan van het GO! ‘’Samen leren samen leven’ sluit mooi aan bij de missie van Time-In.”
Enkele jaren geleden maakte Time-Out opgang. Nu is er Time-In. Waarom?
Henk: “Time-In vult het Time-Out-zorgbeleid aan in die zin dat we de leerlingen zoveel mogelijk ín de klas proberen te houden. We gaan uit van hun kwaliteiten, proberen hun zelfbeeld en welzijn te versterken en hun schoolse prestaties te verbeteren. Voor elke betrokkene maken we van een crisismoment een leermoment. Dat versterkt de schoolcultuur en de relatie van het schoolteam met de leerlingen en de ouders. Dat bereik je niet met leerlingen weg te sturen. Hoe minder uitgesproken de visie van de school is, hoe vlugger ze leerlingen met gedragsproblemen uit de school verwijdert. Met Time-Out grijp je in als het probleem zich stelt, met Time-In blijf je het probleem voor.
Wat houdt Time-In in?
Henk: “Time-In is een schoolbreed zorgbeleid dat met een concreet actieplan positief gedrag aanmoedigt. Het grijpt in op het gedrag en de emoties van de leerlingen maar ook op de contextuele aspecten van de school als organisatie. Die uiten zich in visieontwikkeling, kwaliteitszorg, professionalisering van de leerkrachten en zorgverstrekkers en het welzijn van alle schoolpartners. De missie achter Time-In is ‘Wij Zijn Gedrag’: samen bepalen we positief gedrag.”
Hoe pak je dat aan?
Henk: “We werken met twee sporen. Spoor A is het proactieve luik waarbij we positief gedrag op lange termijn aanmoedigen. Over dat spoor lopen de visieontwikkeling en de kwaliteitszorg. Met concrete visieoefeningen brengen we het lerarenteam op één lijn: 'wij zijn gedrag'! We gaan op zoek naar wat het huidige zorgbeleid inhoudt en hoe we dat kunnen bijsturen. Op spoor B lopen de eerder preventieve en curatieve elementen die we op korte termijn inzetten om probleemgedrag te voorkomen en ermee om te springen zodat er een positieve leerkracht-leerling-relatie kan groeien.”
Hoe differentieer je de zorg voor de leerlingen?
Henk: “Alle voorzieningen, vernieuwingen en methodieken voor de leerlingen stoppen we in een zorgcontinuüm dat uit verschillende fases bestaat. In fase 0 bevindt zich de brede basiszorg of de Time-In binnen de klas. Die is proactief voor alle, preventief voor sommige en curatief voor enkele leerlingen.